امروز سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳| ۱۲:۱۵:۵۴

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

شما اینجا هستید |

صفحه اصلی » عمومی » مازندران کمبود معلم خود را با حق التدریس جبران می کند

تیر ۱۲, ۱۳۹۹ تاریخ انتشار

adminنویسنده

3266کد مطلب

277تعداد نمایش

بدون دیدگاهتعداد نظرات

مازندران کمبود معلم خود را با حق التدریس جبران می کند

مازندران کمبود معلم خود را با حق التدریس جبران می کند

،کمبود معلم یکی از دغدغه های چندسال اخیر آموزش و پرورش مازندران بوده و همچنان نیز هست. شیب تند بازنشستگی معلمان ، کاهش سهمیه استان برای جذب معلم و از همه مهم تر توزیع نامتوازن معلمان در استان باعث شده در برخی مناطق استان با مازاد معلم و در برخی مناطق با کمبود مواجه شویم. آموزش و پرورش مازندران سال تحصیلی ۹۸-۹۹ را در حالی با کمبود ۱۱ هزار ساعت نیرو برای کلاس های درس آغاز کرد که این کمبودها منجر به استمرار کار...

،کمبود معلم یکی از دغدغه های چندسال اخیر آموزش و پرورش مازندران بوده و همچنان نیز هست. شیب تند بازنشستگی معلمان ، کاهش سهمیه استان برای جذب معلم و از همه مهم تر توزیع نامتوازن معلمان در استان باعث شده در برخی مناطق استان با مازاد معلم و در برخی مناطق با کمبود مواجه شویم.

آموزش و پرورش مازندران سال تحصیلی ۹۸-۹۹ را در حالی با کمبود ۱۱ هزار ساعت نیرو برای کلاس های درس آغاز کرد که این کمبودها منجر به استمرار کار ۹۰۰ معلم بازنشسته برای سال تحصیلی جاری شد. ابتدای سال تحصیلی مسئولان آموزش و پرورش مازندران حتی با اعلام جذب حدود ۴۰۰ نیروی حق التدریس از دانشگاه فرهنگیان و منابع دیگر اذعان داشتند که حدود پنج هزار ساعت نیروی تدریس کمبود دارند که باعث شد معلمان پرورشی و معاونین مدارس را نیز برای تدریس به کلاس های درس بکشاند.

در اظهار نظر دیگر مهرماه امسال معاون متوسطه آموزش و پرورش مازندران اعلام کرد که پیش از سال تحصیلی ۶۵ هزار و ۴۶۰ ساعت کمبود نیروی تدریس در مدارس استان داشتیم که از این میزان ۴۴ هزار و ۱۶۰ ساعت از محل جذب نیروی حق التدریس و یا استقرار نیروهای در شرف بازنشستگی تامین شد.

حال در شرایطی ویروس کرونا آموزش و پرورش مازندران را به کوچ اجباری به آموزش مجازی مجبور کرده است که این نگرانی وجود دارد چگونه با این کمبود معلم می توان در سال تحصیلی آینده شاهد پوشش تحصیلی بود.

مدیرکل آموزش و پرورش روز دوشنبه در جریان بازدید از پروژه های مدرسه سازی در شهرستان سوادکوه اعلام کرد که برای سال تحصیلی آینده بیش از ۸۶ هزار ساعت موظفی حق التدریس به مدارس استان اختصاص می یابد.

به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش مازندران ، علیرضا سعدی پور با اشاره به اینکه استفاده از نیروهای حق التدریس نه تنها انعطاف پذیری بلکه بومی سازی معلمان را نیز به همراه خواهد داشت، اظهار داشت: این میزان نیروی حق التدریس ۲ برابر سال تحصیلی گذشته است .

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران پیش از این نیز با اشاره به اینکه حل دائمی کمبود معلم در مدارس استان فقط با جابه جایی برطرف خواهد شد گفت: ایراد اصلی در زمینه توزیع نامتوازن معلمان در مازندران است که سالها به آن بی توجهی شد.

سعدی پور استاندارد معلم مورد نیاز برای هر منطقه یک آموزگار برای هر ۲۰ دانش آموز عنوان کرد و افزود: در حال حاضر ۲۵ هزار معلم در آموزش و پرورش مازندران فعال هستند که با احتساب ۵۳۰ هزار دانش آموز میبینیم که شرایط در استان تقریبا نزدیک به استاندارد است.

وی ریشه اصلی این مسئله را ناشی از عدم توجه به نیازهای منطقه ای هر استان در بهره مندی از سهمیه نیروهای دانشگاه فرهنگیان و استخدامی عنوان کرده بود و تاکید کرد: برای سال تحصیلی جدید به شدت نسبت به بومی بودن معلمان و جذب نیروی های جدید سخت گیری خواهیم کرد و اجازه نخواهیم داد در شهرهای پرتراکم معلمان باز هم جذب جدید داشته باشیم.

اختصاص سرانه ۴۰میلیاردی به مدارس شبانه روزی 

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران همچنین در بازدید ازروند ساخت مدرسه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی شهرستان سوادکوه سند تحول بنیادین را نقشه راه آموزش و پرورش دانسته و تربیت دانش آموزانی در تراز جمهوری اسلامی را اصلی‌ترین ماموریت تعلیم و تربیت برشمرد.

سعدی پور با بیان اینکه یکی از اصلی ترین مباحث سند تحول بحث عدالت آموزشی است، افزود: باید در این راستا فرصت های آموزشی و پرورشی برای تمامی دانش آموزان فراهم شود. دانش آموزان مناطق محروم باید از همان امکاناتی برخوردار باشند که دانش آموزان دیگر مناطق در اختیار دارند.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه در این راستا ۴۰ میلیارد ریال سرانه از بهمن ۹۸ تاکنون به مدارس شبانه روزی استان پرداخت شد، تصریح کرد: نگاه ما به مناطق کمتر توسعه یافته و محروم است و تاکیدمان این است که این رویکرد در آموزش و پرورش نهادینه شود.

مدیرکل آموزش وپرورش مازندران با همراهی فرماندار سوادکوه شمالی، امام جمعه و مدیر آموزش و پرورش شیرگاه در مدرسه سردار سلیمانی لفور سوادکوه حضور یافته و از نزدیک با مشکلاتی که در مسیر تکمیل پروژه وجود دارد آشنا شد.

علیرضا سعدی پور که در طی بازدیدهای دوره ای خود در شهرستان سوادکوه شمالی حضور یافت، به بازدید از پروژه نیمه کاره مدرسه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی روستای کالیکلا لفور رفت. وی در این بازدید بر ضرورت ادامه انجام کار پروژه تاکید کرده و گفت: این مدرسه با مساحت ۶۱۳۰ متر مربع، زیربنای ۲۸۱۰ متر شامل ۹۰۰ متر بنای آموزشی و ۱۸۰۰ متر خوابگاه با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در سال ۱۳۸۸ کلنگ زنی شد. متاسفانه عملیات اجرایی آن متوقف شد که با تمهیدات اندیشیده شده باید روند اجرای کار دوباره آغاز شود.

دسته بندی :

بدون دیدگاه

تعداد نظرات در انتظار تائيد : 2

نظر شما در مورد این اثر چیست دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید .