امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳| ۱۶:۲۴:۰۸

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

شما اینجا هستید |

صفحه اصلی » عمومی » وضعیت: آبی شکننده

بهمن ۸, ۱۳۹۹ تاریخ انتشار

adminنویسنده

5153کد مطلب

225تعداد نمایش

بدون دیدگاهتعداد نظرات

وضعیت: آبی شکننده

وطن امروز نوشت: نقشه کرونایی کشور نشان می‌دهد وضعیت کشور آبی‌تر از قبل شده و دیگر هیچ نقطه قرمزی وجود ندارد و این به معنای ادامه روند نزولی ابتلاء و مرگ‌ومیر ناشی از کروناست. در جدیدترین نقشه کرونایی وزارت بهداشت، مشخص شد استان‌های مازندران، گلستان و گیلان که در هفته‌های گذشته وضعیت قرمز داشتند به وضعیت نارنجی تغییر یافته‌اند و دیگر هیچ شهر قرمزی وجود ندارد اما مسؤولان وزارت بهداشت چنین وضعیتی را ناپایدار و بی‌توجهی‌ها را آغازگر موج جدید شیوع کرونا می‌دانند. اگر چه...

وطن امروز نوشت: نقشه کرونایی کشور نشان می‌دهد وضعیت کشور آبی‌تر از قبل شده و دیگر هیچ نقطه قرمزی وجود ندارد و این به معنای ادامه روند نزولی ابتلاء و مرگ‌ومیر ناشی از کروناست.

در جدیدترین نقشه کرونایی وزارت بهداشت، مشخص شد استان‌های مازندران، گلستان و گیلان که در هفته‌های گذشته وضعیت قرمز داشتند به وضعیت نارنجی تغییر یافته‌اند و دیگر هیچ شهر قرمزی وجود ندارد اما مسؤولان وزارت بهداشت چنین وضعیتی را ناپایدار و بی‌توجهی‌ها را آغازگر موج جدید شیوع کرونا می‌دانند. اگر چه انتشار این خبر می‌تواند نقطه امیدی در مقابله با این ویروس منحوس باشد اما با توجه به برآوردهای انجام شده مسؤولان بهداشت و درمان، این شرایط شکننده است و با در نظر گرفتن روند کاهش محسوس دما در اکثر نقاط کشور، می‌تواند درصورت بی‌توجهی هموطنان به پروتکل‌های بهداشتی، دوباره به سمت ایجاد بحران تغییر مسیر دهد.

نکته قابل توجه در این زمینه ایجاد فضایی مناسب برای بازیابی توان کادر درمان است که از ابتدای سال تا امروز بدون هیچ چشمداشتی برای مدیریت و کنترل همه‌گیری تلاش کرده‌اند.

به هر حال نگاهی گذرا به نقشه منتشرشده برای وضعیت شیوع نشان می‌دهد اکنون تنها استان‌های مازندران، گلستان و گیلان درگیر وضعیت نارنجی شیوع کرونا هستند و با در نظر گرفتن گردشگرپذیر بودن این استان‌ها، لازم است هموطنان برای تثبیت شرایط در این مناطق همچون نقاط دیگر، از سفرهای غیرضروری به مناطق یادشده خودداری کنند البته نباید فراموش کنیم که مأموران پلیس راهور نیز با استناد به مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا از تردد خودروهای با پلاک غیربومی در مناطق نارنجی جلوگیری می‌کنند و جریمه ۵۰۰ هزار تومانی در انتظار متخلفان است.

هم‌اکنون وضعیت کرونایی شهرستان‌های گلوگاه، میاندورود، سیمرغ، سوادکوه شمالی، سوادکوه، عباس‌آباد و کلاردشت زرد است. پیش از این وضعیت سوادکوه قرمز و بقیه ۶ شهرستان هم نارنجی بود. نقشه رنگ‌بندی کرونایی همچنین نشان می‌دهد وضعیت مابقی ۱۵ شهرستان مازندران هم‌اکنون نارنجی است. جالب اینکه طبق نقشه وزارت بهداشت، استان قم که انتقادات زیادی به آن شده بود و حواشی بسیاری حول آن وجود داشت نیز وضعیت آبی دارد و مانند بسیاری از استان‌هایی که سابقا بحرانی بودند، مانند خوزستان، میزان مرگ‌ومیر و ابتلاء در آنها همچنان نزولی است.

 

طغیان مجدد کرونا با کوچک‌ترین بی‌احتیاطی

اکثر مناطق کشور در حال حاضر در وضعیت آبی هستند اما اگر بی‌احتیاطی شود، این وضعیت بار دیگر از بین می‌رود.

عضو کمیته کشوری علمی مبارزه با کرونا با بیان این ضرب‌المثل که «آزموده را آزمودن خطاست»، عنوان کرد: دستاورد حاصل‌شده یعنی کاهش بار اپیدمی را مدیون همکاری مردم و اعمال محدودیت‌های شدید کرونایی هستیم؛ لذا باید توجه داشته باشیم که کاهش موارد فوتی و ابتلاء به معنای از بین رفتن یا تضعیف ویروس نبوده و با کوچک‌ترین بی‌احتیاطی، وضعیت وخیم اپیدمی قابل برگشت است.

دکتر مجید مختاری، فوق‌تخصص ریه در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه تغییر رفتار انسان‌ها مبنی بر عدم رعایت اصول بهداشتی و رهاسازی پروتکل‌ها مستقیماً در نوع رفتار ویروس اثرگذار است، عنوان کرد: با رصد رفتار ویروس در جوامع مختلف به وضوح مشاهده شده که با تغییر رفتار انسان، ویروس وحشی‌تر شده و انواع جهش‌ها و تغییرات در آن رخ می‌دهد.

این فوق‌تخصص ریه در ادامه با انتقاد از بازگشایی‌های زودهنگام، عنوان کرد: به عنوان نمونه بارها وزارت بهداشت و ستادهای کرونا نسبت به تبعات بازگشایی زودهنگام مدارس، سفرهای غیرضروری و تغییر رفتار مردم در افزایش بار بیماری و اپیدمی هشدار داده‌اند، بی‌توجهی به این محدودیت‌ها مطمئناً منجر به وقوع پیک‌های بعدی بیماری شده و در آینده نزدیک ما را با چالش جدی روبه‌رو می‌کند.

وی در ادامه با بیان اینکه نظام سلامت و کادر درمان کشور بعد از ۱۰ ماه تلاش بی‌وقفه و تحمل بار شدید این بیماری تازه در حال تجدید قوا و ریکاوری بوده و تحمل پیک جدید بیماری را ندارند، عنوان کرد: از طرف دیگر کاهش بار بیماری کرونا در بیمارستان‌ها باعث شده است بیماران غیرکرونایی همچون بیماران قلبی، کلیوی، سرطان‌ها و سایر بیماری‌ها- که تا به امروز از ترس ابتلاء به کرونا به بیمارستان‌ها مراجعه نمی‌کردند- الان برای ادامه درمان خود به بیمارستان‌ها مراجعه کنند.

 

فعال شدن چرخه انتقال ویروس منجر به بروز جهش می‌شود

دکتر مختاری در ادامه با اشاره به رفتار بسیار پیچیده کروناویروس، اظهار کرد: فعال شدن چرخه انتقال ویروس و افزایش بار آن منجر به بروز جهش و واریانت‌های جدید ویروس می‌شود. به عبارت دیگر، زمانی که تعداد زیادی ویروس کنار هم قرار می‌گیرد، پروتئین‌های متفاوتی را به هم قرض داده و ساختار ویروس برای بقا و تهاجم بیشتر جهش یافته و به انواع متفاوت دیگر تبدیل می‌شود. به گونه‌ای که امروز واریانت‌های مختلف کروناویروس در آفریقای جنوبی، بریتانیا، ژاپن و برزیل گزارش شده است.

عضو کمیته کشوری علمی مبارزه با کرونا تاکید کرد: پیش‌بینی می‌شود پیک چهارم بسیار شدیدتر از قبلی‌ها باشد، چرا که انواع جدیدی از ویروس کرونا ظهور کرده‌اند که میزان انتقال و بیماری‌زایی آن ۷۰ درصد قوی‌تر است. علاوه بر این مطالعات نشان داده چسبندگی این ویروس به بافت ریه و گیرنده‌های داخل ریه بسیار سفت‌تر و سمج‌تر بوده و همین مساله می‌تواند منجر به وخامت شرایط بیماری شود.

فوق‌تخصص ریه با بیان اینکه انواع نوظهور ویروس سنین پایین‌تر را نیز درگیر می‌کند، گفت: نوع جدید ویروس جهش‌یافته بیشتر گروه‌های سنی زیر ۶۰ سال را درگیر می‌کند که این افراد بیشتر بدون علامت بوده و لذا این مساله ضرورت رعایت جدی پروتکل‌های بهداشتی را تأیید می‌کند.

مختاری در پایان ضمن انتقاد از صحبت‌هایی که در رابطه با بازگشایی‌های زودهنگام مدارس یا حتی برگزاری کنسرت‌ها و حضور در استادیوم‌ها مطرح می‌شود، گفت: بازگشایی مدارس همانگونه که قبلاً تجربه شد منجر به افزایش درگیری کودکان می‌شود و اگر چه درگیری و مرگ‌ومیر در کودکان کمتر است ولی می‌تواند به عنوان منبع عظیم انتقال ویروس به سایرین محسوب شود، لذا با توجه به خستگی شدید کادر درمان و ناپایدار بودن شرایط واکسن‌ها از نظر مدت زمان ایمنی‌زایی، همچنان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اعمال محدودیت‌ها، تنها راهکار شکست این اپیدمی است.

در همین حال عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آمار مرگ‌ومیر ناشی از بیماری «کووید -۱۹» در کشور اگر چه به زیر ۱۰۰ نفر رسیده است اما حتی مرگ یک نفر از هموطنان هم به دلیل ابتلاء به کرونا زیاد است، گفت: کاهش میزان مرگ‌ومیر ناشی از کرونا به دلیل توجه مردم به پروتکل‌های بهداشتی و ایمنی جامعه در پی همه‌گیری در کشور است.

ملک فاضلی به سیاست‌های متناقض دولت در قبال مقابله با کرونا در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: مسؤولان دولتی از یک طرف نسبت به ایجاد شیوع موج چهارم بیماری کرونا در آینده نزدیک در صورت بی‌توجهی مردم به دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری‌های اجتماعی هشدار می‌دهند، از طرف دیگر اقدام به بازگشایی مدارس، مراکز علمی و صنوف و کسب‌وکارها می‌کنند. وی با بیان اینکه کرونا همچنان در کشور فعال است و در حال گرفتن جان هموطنان است، افزود: برداشته شدن محدودیت‌ها و بازگشایی‌ها اگر چه ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است اما تا زمانی که این بیماری در کشور وجود دارد نباید نسبت به این موضوع بی‌توجه شد، چرا که کرونا با کسی شوخی ندارد و موج‌های بعدی این بیماری در راه است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دولت برای جلوگیری از شیوع دوباره کرونا در کشور نباید محدودیت‌ها را در اماکن پرتردد و استان‌هایی که مستعد این بیماری هستند بردارد، از طرفی نیز باید مردم تا از بین رفتن کامل این ویروس در جامعه همچنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. فاضلی اضافه کرد: احتمال ورود موج چهارم کرونا به کشور دور از انتظار نیست؛ این موج متأسفانه با ویروس جهش‌یافته‌ای جامعه را دربر می‌گیرد و اثرگذاری زیادی در انتقال سریع دارد. در چنین شرایطی تا تولید انبوه واکسن ایرانی و واکسینه شدن جمعیت کل کشور نباید نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی کم‌توجهی شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: حتی بعد از واکسینه شدن، مردم باید همچنان به رعایت پروتکل‌های بهداشتی پایبند باشند.

دسته بندی :

بدون دیدگاه

تعداد نظرات در انتظار تائيد : 2

نظر شما در مورد این اثر چیست دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید .