امروز جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳| ۰۱:۳۲:۲۵

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

شما اینجا هستید |

صفحه اصلی » عمومی » بانوی کارآفرین آلاشتی

فروردین ۱۰, ۱۴۰۰ تاریخ انتشار

adminنویسنده

7326کد مطلب

276تعداد نمایش

بدون دیدگاهتعداد نظرات

بانوی کارآفرین آلاشتی

به گزارش شیرگاه خبر ،همزمان با آغاز سال ۱۴۰۰، با توجه به شعار حماسی سال جدید که توسط مقام معظم رهبری پس از لحظه تحویل سال بیان شد؛ تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها توجه به این سه مقوله می‌تواند به بهبود اوضاع اقتصادی کشور کمک کرده و منجر به کسب رضایت رهبر انقلاب شود، خوب است در مسیر تحقق این هدف مردم در شهرهای کوچک از خودشان شروع کنند. گفتنی است؛ تولید و اشتغال از پایه‌های اصلی پیشرفت اقتصادی است و توجه به این...

به گزارش شیرگاه خبر ،همزمان با آغاز سال ۱۴۰۰، با توجه به شعار حماسی سال جدید که توسط مقام معظم رهبری پس از لحظه تحویل سال بیان شد؛ تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها توجه به این سه مقوله می‌تواند به بهبود اوضاع اقتصادی کشور کمک کرده و منجر به کسب رضایت رهبر انقلاب شود، خوب است در مسیر تحقق این هدف مردم در شهرهای کوچک از خودشان شروع کنند.

گفتنی است؛ تولید و اشتغال از پایه‌های اصلی پیشرفت اقتصادی است و توجه به این دو موضوع نقش کلیدی در دست‌یابی به اهداف دارد که فعالیت بانوی سوادکوهی در صنایع دستی را می‌توان در این قالب ارزیابی کرد.

فاطمه نعمتی‌الاشتی متولد اسفند ‌ماه ۱۳۵۵ در الاشت‌ سوادکوه است که مدرک دانشگاهی طراحی دوخت دارد و به‌عنوان بانوی برتر کارآفرین رتبه هفتم را توسط آرای عمومی در پایگاه معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری کسب کرد، وی در گفت‌وگو با فارس از جزئیات فعالیت‌ها و رمز موفقیش می‌گوید که در ادامه با هم می‌خوانیم؛

خانم نعمتی با اشاره به اینکه کاردانی طراحی دوخت دارم و از سال ۱۳۷۵ هم فعالیت خودم را آغاز کردم، بیان می‌کند: من خیاطی هم می‌کردم و دوخت جاجیم، گلیم، چادر‌ شب و سایر صنایع دستی هم توسط مادربزرگم تهیه می‌شد و  از کودکی در کنارش بودم.

*زندگی در جنوب کشور و آشنایی با صنایع دستی

این بانوی موفق اضافه می‌کند: مدتی در جنوب کشور زندگی کردم و در آنجا در طراحی با دست فعالیت داشتم و از سال ۱۳۹۲ کارگاه چرم‌دوزی را با مجوز اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در پل‌سفید‌سوادکوه راه‌اندازی کردم و با جاجیم‌بافان و گلیم‌بافان آشنا شدم.

وی ادامه می‌دهد؛ دست‌دوزی و چرم‌دوزی و تهیه انواع کیف کار می‌کردیم و فعالیت تلفیقی برای افزایش راندمان کار هم مورد توجه بود که لاک‌تراشی و سوخته‌کاری را هم با کار چرم تلفیق کردیم.

*تشکیل انجمن صنایع دستی در سوادکوه و سوادکوه شمالی

نعمتی اظهار می‌کند: سال گذشته انجمن صنایع دستی شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه ‌شمالی را با عضویت ۲۷۰ نفر صنعت‌گر صنایع دستی تشکیل دادیم که مدیرعامل این انجمن هستم و برگزاری جلسات با مدیران مختلف مرتبط، برنامه‌ریزی و تلاش برای «بِرند‌سازی، برگزاری نمایشگاه صنایع دستی و بازدید از مراکز گردشگری به‌منظور استفاده از توانمندی‌های صنایع دستی در آن مراکز توسط انجمن انجام شد.

*از آموزش به ۱۰۰ کارآموز تا همکاری با ۵۰ نفر

این بانوی کارآفرین یادآور می‌شود: بنده رابط جهاد دانشگاهی در مشاغل خانگی شهرستان هم هستم، تاکنون ۲۰۰ نفر را برای این مشاغل معرفی کردم  و به ۱۰۰ نفر را آموزش داده شد، ۵۰ نفر مشغول کار هستند و با همراهی ۱۰ نفر در کارگاه با هم کار می‌کنیم.

وی تصریح می‌کند: توسط میراث فرهنگی و فرمانداری سوادکوه به کار گروه استانی و سپس به‌عنوان نامزد کارآفرین برتر در معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری  معرفی شدم و با آرای عمومی و کسب ۳۷۹ رای نفر هفتم کشور در بخش شهری را به‌دست آوردم.

*گرانی چرم و هنر دستی بودن جاجیم‌بافی از مشکلات صنایع دستی

خانم نعمتی با اشاره به مهم‌ترین مشکلات حوزه فعالیت در صنایع دستی، ادامه می‌دهد:گرانی چرم و هنر‌ دست ‌بودن جاجیم‌بافی باعث شد تا تلفیق جاجیم، گلیم و سایر موارد مرتبط مورد نظر باشد و در برخی مواقع امکان ورود به بخش‌های مختلف صنایع دستی و همکاری توسط فعالان این حوزه انجام نمی‌شود تا با همکاری جمعی قدرتمند بتوان آسان‌تر به اهداف دست یافت.

وی ادامه می‌دهد؛ مخالفت برخی از مردان با فعالیت بانوان برای حضور در غرفه‌های نمایشگاهی را هم داریم و صنعت‌گر صنایع دستی در حد انتظار پای‌کار نمی‌آید و توجیه اقتصادی کار هم کم است.

*صنایع دستی قابلیت صادرات دارد

این بانوی آلاشتی تاکید می‌کند: صنایع دستی توانمندی صادرات دارد و هنری است که هم مردان و هم زنان می‌توانند در آن فعال باشند.

وی در خصوص برگزاری نمایشگاه دائمی یا موردی صنایع دستی می‌گوید: شهرداری پل‌سفید قول همکاری داده بود ولی به ما مکانی را پیشنهاد داد که تعمیر و تجهیز آن را باید خودمان انجام می‌دادیم که امکان‌پذیر نشد و از بازدید و همکاری فرمانده سپاه سوادکوه تشکر می‌کنم و انتظار همکاری از شهرداری‌ها برای اختصاص مکان مناسب، اداره راه برای موضوع حریم و سایر ادارات و نهاد‌های مرتبط داریم و راه‌اندازی نمایشگاه دائمی مکان مناسب و استقرار یک نیرو می‌خواهد.

دسته بندی :

بدون دیدگاه

تعداد نظرات در انتظار تائيد : 2

نظر شما در مورد این اثر چیست دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید .