امروز پنج شنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۳| ۱۷:۴۶:۰۶

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

شما اینجا هستید |

صفحه اصلی » عمومی » مازندران در چند قدمی استانداردهای امداد جاده‌ای

دی ۱۲, ۱۳۹۹ تاریخ انتشار

adminنویسنده

4674کد مطلب

234تعداد نمایش

بدون دیدگاهتعداد نظرات

مازندران در چند قدمی استانداردهای امداد جاده‌ای

مازندران در چند قدمی استانداردهای امداد جاده‌ای

به گزارش شیرگاه خبر ،مازندران از دیرباز به عنوان مسیر گردشگری و همچنین تجاری کشور محسوب می شده است ، استانی با ۶ جاده مواصلاتی که آن را به ۶ استان کشور در سه جهت شرق ، غرب و جنوب متصل می‌کند. جاده‌های مواصلاتی بین مازندران و استان های همسایه با ۵۵ میلیون تردد در سال ، سومین محورهای پرتردد کشور محسوب می شود ، اما از لحاظ شرایط جغرافیایی از پیچیده ترین و پرحادثه ترین مسیرهای ارتباطی هستند. بخصوص...

به گزارش شیرگاه خبر ،مازندران از دیرباز به عنوان مسیر گردشگری و همچنین تجاری کشور محسوب می شده است ، استانی با ۶ جاده مواصلاتی که آن را به ۶ استان کشور در سه جهت شرق ، غرب و جنوب متصل می‌کند.

جاده‌های مواصلاتی بین مازندران و استان های همسایه با ۵۵ میلیون تردد در سال ، سومین محورهای پرتردد کشور محسوب می شود ، اما از لحاظ شرایط جغرافیایی از پیچیده ترین و پرحادثه ترین مسیرهای ارتباطی هستند. بخصوص جاده کندوان ، هراز ، سوادکوه و کیاسر که نه تنها از میان سخت ترین مناطق کوهستانی البرز عبور می کند ، بلکه آب و هوایی غیرقابل پیش‌بینی دارند که همین مساله میزان حوادث طبیعی و جاده ای را در این استان افزایش می دهد.

علاوه بر این ، جاده های مازندران به واسطه شریان اصلی گردشگری سالانه میزبان ۳۰ میلیون گردشگر است که به طور طبیعی میزان تصادفات جاده ای و حوادثی از این دست را افزایش می دهد. برای مثال سال ۹۸ فقط در محورهای مواصلاتی مازندران که البته جاده های بین شهری داخلی استان را نیز شامل می شود پنج هزار تصادف ثبت شد که دهها کشته و زخمی بر جای گذاشت.

همچنین تازه ترین گزارش اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده ای مازندران نشان می دهد که حوادث رانندگی در جاده‌های استان با وجود کاهش ترددها در سال جاری ، پنج درصد افزایش یافته است. اینکه با سه محدودیت کرونایی و مسدود بودن چندین ماهه جاده‌ها ، باز هم مازندران شاهد افزایش تصادفات بوده ، غیر قابل پیش بینی بودن حوادث در جاده های استان را نشان می دهد ؛ مشکلی که بیش از هرچیزی ، لزوم استانداردسازی تجهیزات امداد و نجات را می‌طلبد. تجهیزاتی که باید در مکان مناسب، کمترین زمان و با بالاترین کیفیت خدمات پزشکی در حوادث جاده ای طبیعی و انسانی حاضر شوند و خدمات امدادی را به مردم مازندران و مسافران این خطه شمال کشور ارائه کنند.

تازه‌ترین بررسی‌های انجام شده در مورد طرح جامع امداد و نجات مازندران حکایت از نزدیکی هرچه بیشتر استان به استانداردهای امداد و نجات جاده‌ای دارد به طوری که بر اساس گفته مسئولان این حوزه نه تنها از استان های دیگر جلو افتاده است ، بلکه برای رسیدن به استانداردهای لازم نیز بسترهای مورد نیاز فراهم شده است که نیاز به ” ریزه کاری های دیگر ” دارد.

گسترش چتر فوریت‌های پزشکی در جاده‌های مازندران

فوریت های پزشکی و خدمات ۱۱۵ یکی از مهم ترین بخش هایی است که در حوادث جاده‌ای و طبیعی بیشترین نیاز و توجه را به خود جلب می کند. مازندران به دلیل جغرافیای طبیعی پر حادثه و همچنین شلوغی گردشگر پذیری و جاده های کوهستانی و روستایی از نیاز بالایی در خدمات سریع و کیفی فوریت‌های پزشکی برخودار است که طبق گفته مسئولان این بخش امروز مجهز تر از گذشته است.

رییس اورژانس مازندران درباره توسعه پایگاه های اورژانس و فرویت های پزشکی مازندران در سال های اخیر گفت: علاوه بر افزایش تعداد پایگاه های امداد و نجات ، تجهیزات مدرن‌تری در اختیار نیروهای  اورژانس قرار گرفت که انعطاف پذیری و کیفیت خدمات را در استان پر حادثه مازندران افزایش داده است.

دکتر یحیی صالح طبری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اورژانس مازندران تا سال ۹۲ تنها ۷۵ پایگاه شهری و جاده ای داشت اما اکنون این تعداد به ۹۵ پایگاه رسیده است که به طور کامل تجهیز و دارای پرسنل استاندارد است.

وی همچنین به آمار آمبولانس های فوریت های پزشکی اشاره کرد و افزود: تعداد آمبولانس اورژانس مازندران نیز در هشت سال اخیر افزایش ۸۰ درصدی داشت و از ۱۰۱ دستگاه به ۱۸۳ دستگاه آمبولانس در سال جاری رسیده است .

به گفته رییس اورژانس مازندران ، از تعداد آمبولانس های جدید ۱۴ دستگاه از نوع خودروهای کمک دار و آفرود هستند که برای ارائه خدمات به مناطق بالادست و کوهستانی مازندران لازم و ضروری بود.

صالح طبری قیمت خرید هر دستگاه آمبولانس پیش از گرانی ها را حدود ۲ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود : تجهیزات خودرویی فوریت های پزشکی مازندران صرفاً از لحاظ تعداد افزایش نیافته و در بخش کیفی و مدرن بودن نیز ارتقا خوبی داشته است.

وی گفت که آمبولانس‌های قبلی از نسل “اسپرینتر ۳۱۴” بود که از ۸۲ دستگاه آمبولانس های دریافتی جدید که از سال ۹۲ و با حمایت وزارت بهداشت به ناوگان مازندران اضافه شد، تعداد ۵۵ دستگاه آمبولانس “اسپرینتر ۳۱۵” پیشرفته می باشد که مجهز به پیشرفته‌ترین تجهیزات پزشکی از جمله “موبایل ای سی یو”( mobile Icu) و “موبایل سی سی یو” (mobile ccu) یعنی بخش مراقبت های ویژه در آمبولانس می‌باشد.

رییس اورژانس مازندران همچنین گفت: در حال حاضر ۱۳ پایگاه جدید اورژانس نیز در حال ساخت است که بخشی از آن با منابع دانشکاه و بخشی دیگر نیز با منابع خیرین انجام می شود و امیدواریم به زودی از آنها بهره برداری کنیم.

البته برای تکمیل این گزارش با مسئولان جمعیت هلال احمر نیز برای دریافت اطلاعات مبنی بر وضعیت تجهیزات و پایگاههای امداد جاده ای تماس گرفته شد که آنها فقط بر  افزایش چندین پایگاه در سال های اخیر اشاره کردند و به خبرنگار ایرنا گفتند که اطلاع دقیقی از شرایط جعیت هلال احمر وجود ندارد.

هنوز با شرایط ایده آل فاصله داریم

مدیرکل دفتر فنی استانداری مازندران نیز درباره شرایط امکانات امداد و نجات استان به خبرنگار ایرنا گفت: براساس پایش‌های انجام شده تمامی نیازهای استان شناسایی و شمارش شده و در اختیار وزارت کشور و وزراتخانه های مربوطه قرار گرفته است.

احمد توکلی مازندران را از برخوردارترین استان های کشور از لحاظ تجهیزات امداد و نجات عنوان کرد و افزود : البته این به معنای شرایط ایده‌آل نیست و هنوز با شرایط استاندارد فاصله کوتاهی است. با وجود اینکه پوشش امداد و نجات استان در قالب فعالیت مرکز فوریت‌های ۱۱۵ و جمعیت هلال احمر در شرایط مطلوبی قرار دارد ، اما این وضعیت باید به مرحله ایده‌آل که همان استاندارد اصلی است ، برسد.

وی نیز با اشاره به ۹۵ پایگاه فعال مرکز فوریت های پزشکی ۱۱۵ در سطح جاده ای مازندران ، گفت: برابر با استاندارد و طرح جامع امداد و نجات باید  این تعداد به ۱۰۸ مرکز و پایگاه افزایش یابد.

مدیرکل دفتر فنی استانداری مازندران همچنین در مورد پایگاه‌های هلال احمر گفت: در سراسر محورهای مواصلاتی استان ۳۲ پایگاه هلال احمر مستقر است که نیازمند افزایش ۱۸ پایگاه دیگر برای رسیدن به شرایط استاندارد هستیم.

توکلی ادامه داد: کمبود های تجهیزات و امکانات امداد و نجات نیز از دیگر نیازمندهای این بخش است که بر اساس تعداد پایگاه سنجیده می شود و با ایجاد پایگاه این تجهیزات درمانی و امدادی نیز به عنوان ملزومات آن تامین می شود.

وی گفت: فاصله بسترها و امکانات امداد و نجات مازندران با شرایط ایده‌آل به معنای کمبودهای فاحش نیست اما مازندران با توجه به شرایط جوی و حجم تردد بشدت به این امکانات نیازمند است.

مدیرکل دفتر فنی استانداری با اشاره به احصای نیازهای طرح کاهش حوادث رانندگی و همچنی ارتقای امداد و نجات، هر ۲ دستگاه فعال در این بخش نیازهای خود را تعیین و اعتبارات را نیز پیش‌بینی کردند که در این زمینه برای تامین حداکثری مکاتباتی با وزارتهای مربوط شد.

توکلی با اشاره به اینکه برخی از پایگاههای امداد و نجات خیر ساز بوده و خیرین نیز همکاری خوبی برای اعطای زمین و حتی ساخت پایگاه دارند ، گفت : خواست ما از مجموعه کشور تجهیز این پایگاه ها است تا ساخت آن آغاز شود.

دسته بندی :

بدون دیدگاه

تعداد نظرات در انتظار تائيد : 2

نظر شما در مورد این اثر چیست دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید .