امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳| ۱۷:۴۳:۱۷

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

شما اینجا هستید |

صفحه اصلی » عمومی » وضعیت نگران‌کننده شیوع کرونا در “سوادکوه”؛ هجوم گردشگران شرایط را دشوارتر کرد

تیر ۳۰, ۱۳۹۹ تاریخ انتشار

adminنویسنده

3341کد مطلب

260تعداد نمایش

بدون دیدگاهتعداد نظرات

وضعیت نگران‌کننده شیوع کرونا در “سوادکوه”؛ هجوم گردشگران شرایط را دشوارتر کرد

وضعیت نگران‌کننده شیوع کرونا در “سوادکوه”؛ هجوم گردشگران شرایط را دشوارتر کرد

به گزارش شیرگاه خبر به نقل از خبرگزاری تسنیم ، مازندران به‌عنوان استانی که همواره میزبان میهمانان زیادی از سراسر کشور بوده، این‌بار این میزبانی برای آن گران تمام شده و اگر چه در موج اول بیماری کرونا، با اعمال هرچند دیر‌هنگام تدابیر به‌خوبی این بیماری در مازندران کنترل شد اما متاسفانه در موج‌ دوم با هجوم مسافران و برگزاری مراسمات مختلف، شرایط قرمز شکل گرفت. شهرستان‌هایی همچون سوادکوه که در موج‌ نخست کارنامه خوبی از خود ارائه داده بودند، در موج ‌دوم به‌سرعت...

به گزارش شیرگاه خبر به نقل از خبرگزاری تسنیم ، مازندران به‌عنوان استانی که همواره میزبان میهمانان زیادی از سراسر کشور بوده، این‌بار این میزبانی برای آن گران تمام شده و اگر چه در موج اول بیماری کرونا، با اعمال هرچند دیر‌هنگام تدابیر به‌خوبی این بیماری در مازندران کنترل شد اما متاسفانه در موج‌ دوم با هجوم مسافران و برگزاری مراسمات مختلف، شرایط قرمز شکل گرفت.

شهرستان‌هایی همچون سوادکوه که در موج‌ نخست کارنامه خوبی از خود ارائه داده بودند، در موج ‌دوم به‌سرعت به‌ شرایط قرمز رسیدند.

سوادکوه به‌عنوان ورودی استان به یک‌باره با سیل عظیمی از مسافران مواجه شد.با وجود انتظارات و درخواست‌های مردمی، زمان اعمال تدابیر کمی با تاخیر انجام شد و زمانی متولیان پای کار آمدند که شهرستان در وضعیت قرمز قرار گرفت. در حال حاضر نیز آن‌طور که مردم می‌گویند هنوز نقص در کنترل ورود گردشگران به مناطق گردشگری دیده می‌شود.

سوادکوه‌شمالی نیز باوجود اینکه موج‌ اول را با موفقیت سپری کرد، خطر موج‌ دوم گریبان‌گیر آن شده و متولیان درصدد کنترل بیماری برآمده‌اند. استاندار مازندران نیز در سفری به سوادکوه و سوادکوه‌شمالی، خواستار جلوگیری از ازدحام جمعیت در پارک‌های جنگلی، اماکن‌طبیعی و تاریخی این دو شهرستان شد و تاکید بر بررسی روزانه به‌صورت میدانی بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی داشت.

زنگ خطر موج ‌سوم بیماری در چند ماه آینده 

مدیر شبکه ‌بهداشت‌ و درمان سوادکوه و سوادکوه‌شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سوادکوه، یکی از دلایل اوج بیماری در این دو شهرستان را، مسافر‌خیز بودن آن  دانست و بیان‌کرد: سوادکوه و سوادکوه‌شمالی در فصل گرما، مسافر‌خیز هستند و از شهرستان‌ها و استان‌های دیگر ورود پیدا می‌کنند که طبعاً یک زنگ خطر و هشدار است. در موج‌ نخست با ایجاد آگاهی در مردم و ورود پیدا‌کردن آنان، ساختار و سیاست‌ها به‌سمتی رفت که حمایت شدند و با آموزش‌هایی که دادیم در مقطع دو تا سه ماهه، بیماری کنترل شد.

نصرالله‌ رشیدی با بیان‌اینکه نبود توجهات اولیه منجر به تشدید شدن بیماری و رسیدن سوادکوه به وضعیت قرمز در موج‌دوم شده است گفت: بعد از موج ‌اول تصور مردم بر این بود، بیماری با فصل گرما کمتر شده یا ازبین می‌رود‌. از سویی با‌ توجه به سیاست‌های دولت مبنی بر توجه به معیشت مردم، یکسری مشاغل آزادانه فعالیت خود را انجام دادند‌. از طرفی توجه و مراقبتی که در موج‌اول دیده می‌شد، وجود نداشت و منجر به تشدید بیماری و رسیدن به وضعیت قرمز شد.

رشیدی، وضعیت فعلی سوادکوه در‌مورد بیماری کرونا را  روند صعودی دانست و افزود: در حال حاضر سوادکوه در وضعیت قرمز و روند صعودی قرار دارد. بعد موج‌دوم ستاد مبارزه با کرونا با ریاست فرماندار، جلساتی برگزار کرد و با ادارات مرتبط نشست‌هایی داشتیم و شبکه ‌بهداشت بر اساس سیاست‌های وزارت‌بهداشت، اقدامات خود را شروع کرد.

وی خاطرنشان کرد: چند هفته‌ای می‌شود که مجموعه سوادکوه به‌ خوبی فعال است. طبق سیاست‌های دولت که محدودیت‌ها برای همه مشاغل کامل نباشد، توانستیم یکسری از مشاغل نظیر تالار‌ها، رستوران، باشگاه‌ها، قهوه‌خانه و آرایشگاه زنانه را ممنوع فعالیت کنیم‌. بقیه مشاغل با پروتکل‌های بهداشتی می‌توانند فعال باشند. مردم پای‌کار آمدند و اگر همین روند پیش رود شرایط خوب خواهد شد. 

رشیدی رعایت پروتکل‌های بهداشتی را راه‌حل مناسبی برای خروج از بحران برشمرد و بیان‌کرد: سه‌کلام طلایی داریم. ماسک بزنیم، فاصله را رعایت کنیم و دست‌ها را بشوییم‌. در کنارش مایعات فراوان بخوریم و سیستم ایمنی بدن را نیز قوی نگه داریم. ترس بی‌مورد نداشته باشیم، بلکه آگاهانه بترسیم، یعنی بدانیم چه‌چیزی وجود دارد و چه باید کنیم.

وی تصریح کرد: غالب بیماران در مجالس، مراسم‌های عزا و عروسی، باشگاه‌ها مبتلا شده‌اند. چنانچه قرنطینه خانگی و فاصله‌ها رعایت شود، قطعا بیمار نخواهیم شد و بیماری کنترل خواهد شد.

مدیر شبکه ‌بهداشت و درمان سوادکوه و سوادکوه‌شمالی با بیان اینکه روند این بیماری در سوادکوه‌شمالی نیز صعودی است، خاطرنشان کرد: در سوادکوه‌شمالی به‌تبع این روند صعودی را داریم ولی کمتر است. ورودی مکان‌های مسافر‌خیز و مناطق ییلاقی را کنترل می‌کنیم و اگر نیاز بود مسیر را می‌بندیم. بازارهای هفتگی نیز بسته شده است.مشاغلی نظیر نانوایی و قصابی که در‌حال فعالیت هستند، درصورت تخلف برخورد و پلمپ خواهند شد.

رشیدی درمورد برخورد با مسافرانی که وارد مناطق می‌شوند، بیان‌کرد: سیاست‌های دولت این است که محدودیت‌ها تام نباشد اما چون به وضعیت قرمز رسیدیم، از ورود مسافرانی که بومی نیستند و مسکن ندارند و به قصد مسافرت و طبیعت‌گردی آمده‌اند، ممانعت می‌شود. در اماکن و بوم‌گردی‌هایی که میراث متولی است نظارت و کنترل صورت می‌گیرد و مسافر ممنوع است. نتایج این تدابیر تا دو هفته طول می‌کشد تا مشخص شود‌.

وی با بیان‌اینکه این بیماری چهره مختلفی دارد و به نظر می‌رسد موج‌ سوم نیز خواهیم داشت، تصریح کرد: شک نداشته باشید این بیماری که در موج ‌اول به شکل تنفسی و در موج‌دوم با علائم جدید گوارشی و پوستی بروز پیدا کرد، اگر کنترل نشود، موج‌سومی خواهد داشت. دارو و واکسنی برایش وجود ندارد و درحال تغییر و جهش است. با وحدت و سیاست‌های واحد مردم و مدیران، می‌توان همه موازین را رعایت کرد تا موج‌سومی نداشته باشیم.

برخورد جدی با اقامت‌گاه‌های متخلف در سوادکوه 

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سوادکوه  نیز درمورد اقدامات این اداره برای کنترل وضعیت بیماری در شهرستان گفت: با‌ توجه به شرایط قرمز و بحرانی سوادکوه و مصوبات ستاد مبارزه با کرونا، پارک‌های آزادمهر، جوارم و شورمست را بستیم. از طرفی مسافرانی از برخی استان‌های پرخطر، وارد سوادکوه شده‌ بودند که تصمیم گرفتیم به‌ صورت مقطعی و کوتاه، اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی و خانه‌مسافر‌ها از پذیرش گردشگر و مسافر جلوگیری کنند اما با تشدید وضعیت بازدیدها افزایش یافت و به اقامت‌گاه‌هایی که مجوز دارند، تذکر دادیم مسائل را رعایت کنند و پذیرش انجام ندهند. با اقامت‌گاه‌های غیرمجاز نیز شدیداً برخورد می‌کنیم.

محمد حمزه‌نژاد، تعامل دهیاران و بخشداران با میراث‌فرهنگی و شبکه‌بهداشت برای کنترل و نظارت را از الزامات برشمرد و خاطرنشان کرد: تصمیم بر این شد در مناطقی که مقصد گردشگری هستند مانند دراسله، ارفعده، جمشیدآباد، کسلیان، شورآب، ورسک، جوارم و جاهای دیگر با ورود دهیاران و بخشداران با نظارت میراث‌فرهنگی و شبکه‌بهداشت از ورود گردشگران ممانعت شود. 

وی، بیشترین بار جمعیت را در روستای ییلاقی دراسله دانست و بیان کرد: در دراسله بیشترین بار جمعیت شهرستان را داریم. تصمیم بر این شد در ورودی آزادمهر، لَله‌بند و دراسله بنر هشدار نصب شود و در دراسله خود دهیار و بخشدار نظارت می‌کنند. اگر چه برخی ساکن هستند ولی از ورود مسافر جلوگیری می‌شود و باید برگردند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سوادکوه از برخورد جدی و قضایی متخلفانی که در اماکن گردشگری تجمع می‌کنند، خبر داد و تصریح کرد: نیروهای ما پارک‌ها و اماکن گردشگری را پایش می‌کنند. با توجه به اطلاع‌رسانی که به اندازه کافی انجام شد و مطالبه مردم مناطق گردشگر‌پذیر، اگر با موردی مواجه شویم که تخلف باشد یا با تجمع گردشگران، میراث‌فرهنگی و اماکن و شبکه‌بهداشت به‌طور جدی برخورد خواهند کرد و پرونده قضایی علیه کسانی که به هشدارها توجه ندارند، تشکیل می‌شود.

حمزه‌نژاد، تبلیغات و هشدارها بدون در ‌نظر گرفتن توجهات فرهنگی و خودمراقبتی، چندان قابل قبول ندانست و گفت: نصب بنر، هشدارها و برخورد‌ها زمانی نتیجه خوبی خواهد داشت که خودمراقبتی، جدیت و فرهنگ در افراد وجود داشته باشد. باید بدانیم بیماری دارویی ندارد. مطالبه عمومی و تصمیمات کلی است. از مردم می‌خواهیم در هر نقطه که با گردشگر مواجه شدند به میراث‌فرهنگی، اماکن و شبکه ‌بهداشت اطلاع دهند تا جلوگیری شود.

تلاش همه‌جانبه برای شکست کرونا در سوادکوه‌شمالی 

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سوادکوه‌شمالی با توجه به تجربه موفقی که در موج‌ نخست بیماری داشته‌اند، خاطرنشان کرد: از موج ‌نخست بیماری در سوادکوه‌شمالی تجربه داریم و پویش مردمی در آن زمان بسیار موثر بود. به‌خصوص در منطقه لفور، فعالان گردشگری و بومیان از ورود افراد غیربومی و گردشگر جلوگیری کردند‌. در حال حاضر نیز با توجه به دستور اکید فرماندار، ستاد مبارزه با کرونا در شهرستان تشکیل دادیم و تمامی مراکز اقامتی، تفریحی، توریستی، تالارهای پذیرایی تا اطلاع ثانوی تعطیل است. 

مرتضی‌ قربانی، ورود جمعیت زیادی از مسافران به این شهرستان را شرایط دشواری برای جلوگیری از کنترل بیماری دانست و بیان‌کرد: امیدواریم در موج‌دوم بیماری، موفق عمل کنیم.متاسفانه سیل عظیمی از گردشگران به شهرستان ورود پیدا کردند و کارها سخت‌تر شده است.با این‌حال تمامی دستگاه‌ها در حال تلاش هستیم تا بتوانیم این موضوع را تبدیل به فرهنگ عمومی کنیم و فعلا پذیرای غیربومی نباشیم تا موضوع رفع و شهرستان از این وضعیت خارج شود.

قربانی با انتقاد نسبت به بی‌توجهی مسافران و همکاری نکردن آنان، تصریح کرد: سخت‌گیری‌ها و محدودیت‌های موج‌ نخست را اعمال کردیم و تشدید نیز شده ولی نیاز است تا مسافران با ما همکاری صددرصد و کامل داشته باشند. ولی متاسفانه با ما همکاری نداشته و توجهی به هشدارها ندارند. نیاز به فرهنگ‌سازی از سوی رسانه‌هاست تا تعامل مسافران با ما برقرار شود. 

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سوادکوه‌شمالی با اشاره به محدودیت‌ها در منطقه گردشگری لفور، خاطرنشان کرد: همانند موج‌ نخست در منطقه لفور، خود بومیان، مردم محلی، فعالان گردشگری، دهیار، شورا، پایگاه بسیج و معتمدین پای‌کار هستند و کمک می‌کنند. امیدواریم هرچه سریعتر شهرستان و کل‌کشور از بیماری رهایی پیدا کنند.

کرونا، بیماری هوشمندی که بی‌رحمانه می‌تازد 

ویروس کووید ۱۹ تمام معادلات جهان را به هم ریخت و بی‌رحمانه می‌تازد و قربانی می‌گیرد. بیماری خطرناک و هوشمندی که هربار با چهره‌ایی جدید، افسار‌گسیخته وارد میدان مبارزه با جان بشر شد و قدرت‌مندانه پیش رفت‌. هوشمندی دولت‌ها برای ورود به‌موقع مبارزه با این بیماری مرموز، بی‌تاثیر در کنترل آن نبوده است.

زمانی که عادی‌سازی جامعه در موج‌نخست شکل گرفت، باورپذیری ضعف بیماری در مردم افزایش یافت و اینگونه با شرایط بحرانی موج‌دوم غافلگیر شدند. در سوادکوه و سوادکوه‌شمالی به‌دلیل ورودی استان و مسافر‌خیز بودن ، ورود به‌موقع مدیران، فرهنگ‌سازی در مسافران برای درک شرایط بیماری و توجه مردم منطقه به خطرات احتمالی را می‌طلبید. اما اکنون عزم جدی و تلاش همگانی برای خروج از موج دوم را انتظار می‌رود.

دسته بندی :

بدون دیدگاه

تعداد نظرات در انتظار تائيد : 2

نظر شما در مورد این اثر چیست دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید .