امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳| ۰۰:۲۶:۳۳

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

شما اینجا هستید |

صفحه اصلی » عمومی » اسامی استان ها و شهرستان های در وضعیت قرمز / چهارشنبه ۱۰ دی ۹۹

دی ۱۲, ۱۳۹۹ تاریخ انتشار

adminنویسنده

4755کد مطلب

191تعداد نمایش

بدون دیدگاهتعداد نظرات

اسامی استان ها و شهرستان های در وضعیت قرمز / چهارشنبه ۱۰ دی ۹۹

اسامی استان ها و شهرستان های در وضعیت قرمز / چهارشنبه ۱۰ دی ۹۹

به گزارش شیرگاه خبر ،سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۱۴۹ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان قطعی این بیماری در کشور به ۵۵ هزار و ۹۵ نفر رسید. سیما سادات لاری روز چهارشنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۱۰ دی ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۶ هزار و ۲۷۲ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در...

به گزارش شیرگاه خبر ،سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۱۴۹ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان قطعی این بیماری در کشور به ۵۵ هزار و ۹۵ نفر رسید.

سیما سادات لاری روز چهارشنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۱۰ دی ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۶ هزار و ۲۷۲ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و ۸۰۷ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۲۱۸ هزار و ۷۵۳ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۹۷۸ هزار و ۷۱۴ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵۰۸۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۷ میلیون و ۵۶۶ هزار و ۹۴۶ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری گفت: در حال حاضر و بر اساس آخرین تحلیل ها، ۱۰۸ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۳۴۰ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند و هیچ شهری در وضعیت قرمز کرونا قرار ندارد.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: ویروس کرونا از طریق عطسه، سرفه و حتی صحبت کردن منتقل می شود و ذرات سبک تر ویروس تا ساعتها در محیط پیرامون فرد ناقل باقی می ماند. بنابراین نبود سیستم تهویه و جابه جایی هوا به ماندگاری و افزایش خطر انتقال ویروس دامن می زند. به همین علت از مردم می خواهیم از تردد در فضاهای سربسته و اماکن پرتردد مثل فروشگاههای بزرگ و اماکن خرید خودداری کنند و در صورت حضور در این اماکن حتما ماسک بزنند. فاصله ۱.۵ تا دو متر را از دیگران رعایت و همچنان از برگزاری مهمانی و دورهمی ها پرهیز کنند.

 

آخرین وضعیت استان ها

 

با وجود دستاوردها و توفیقات خوب حاصل شده در زمینه کنترل ویروس کرونا در شهرهای مختلف، چرخه انتقال ویروس هنوز فعال است و در برخی شهرها شاهد ابتلای موارد جدید هستیم که می طلبد مردم همچنان شیوه نامه های بهداشتی را رعایت و از تردد های غیر ضرور پرهیز کنند.

اکنون وضعیت کل استان‌های کشور به غیر از گیلان و مازندران از نظر شیوع کرونا سیر نزولی دارد که می توان از این فرصت برای مدیریت و کنترل بیماری درصورت موج دوباره استفاده کرد تابتوان زنجیره شیوع را قطع و حداقل تلفات را داشت .

با اجرای محدودیت و افزایش آگاهی مردم در رعایت فاصله گذاری و شیوه نامه های بهداشتی مردم بیش از هر زمانی شرایط حساس بهداشتی را درک می کنند و می دانند ساده انگاری و غفلت سبب شیوع موج چهارم خواهد شد .

اقدامات ستاد ملی مقابله با کرونا در ماه‌های اخیر نشان داده که می‌توان با تصمیم گیری به موقع و اقناع گروه‌های مختلف اجتماعی، از شیوع بیشتر ویروس کرونا در کشور جلوگیری کرد و تحقق این امر همچنان بسته به همکاری مردم و سایر اقشار جامعه دارد .

وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی هم گفت: از همکارانم در دانشگاههای علوم پزشکی کتبا تقاضا کردم مبادا با کاهش موارد ابتلا و آمار مرگ و میر دچار سستی بشوند. باید خانه به خانه برویم و آخرین حلقه های ویروس را بشکنیم تا مبادا خیزی از بیماری داشته باشیم. در نقاطی مثل مازندران که نارنجی است و امکان قرمز شدن هست باید به شدت به کانونهای آلوده حمله کنند و به شکستن زنجیره های ویروس و خوشه های بیماری اقدام کنند.

سعید نمکی افزود: رسیدن واکسن ایرانی به فاز تست انسانی را تبریک می گویم اما درباره واکسن خارجی همه وقت را گذاشته ایم و تلاش برای تولید واکسن داخلی به این معنی نیست که رسیدن به فاز تست انسانی واکسن ایرانی مردم را معطل نگه داریم البته بنده و تمام نزدیکانم واکسیناسیون را زمانی انجام خواهیم داد که تمام گروههای هدف در کشور واکسن زده باشند و به نقطه واکسن تولید داخلی و ملی برسیم.

با این حال خبرهای رسیده از خبرنگاران از استانها حاکی از این است که اغلب شهرها اکنون در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند و تخت های بیمارستانی با تلاش کادر درمان و  همکاری مردم تا حدی از بیماران بدحال کرونایی خالی شده است  و  هر روز بر اساس آمار اعلامی شاهد کاهش شمار جانباختگان و مبتلایان هستیم .

بر اساس تصمیمات اتخاذ شده هنوز محدودیت های کرونایی در شهرهای مختلف بر اساس وضعیت زرد یا نارنجی بودن برقرار است و اصناف و مشاغل باید همچنان دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنند تا بار دیگر شاهد مرگ عزیزانمان نباشیم.

از استان کرمانشاه خبر رسیده که همه شهرستان های استان از نظر شیوع کرونا در وضعیت زرد قرار گرفته است .

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ،روند شیوع بیماری کرونا در کرمانشاه کاهشی است اما وضعیت خوب کنونی در استان پایدار نیست و احتمال بازگشت به وضعیت قرمز وجود دارد.

 

در مشهد نیز شمار بستری‌شدگان کرونا در بیمارستان امام رضا(ع) مشهد کاهش چشمگیری یافته است .

رییس بیمارستان امام رضا(ع) مشهد گفت: تعداد بستری‌شدگان کرونا در این بیمارستان با بیشترین پذیرش مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در خراسان رضوی هم اکنون کاهش چشمگیری یافته است.

دکتر علی خرسند  ادامه داد: بیمارستان امام رضا(ع) و اورژانس عدالتیان این بیمارستان یکی از شلوغ ترین مراکز در زمینه پذیرش کرونا بوده اند که با کاهش تعداد مبتلایان به شرایط عادی و قبل بیماری بازگشته‌اند.

همه ۳۶ شهرستان استان فارس نیز  در وضعیت زردکرونا قرارگرفته اند اما به گفته  جانشین استاندار در ستاد استانی مقابله با کرونا  باید مراقب باشیم و بدانیم کوچکترین بی‌احتیاطی و عادی انگاری دوباره شهرستان‌های استان را به وضعیت قرمز برمی‌گرداند.

عبدالرضا قاسم پور از مردم خواست همچنان رعایت شدید و دقیق پروتکل‌های بهداشتی را در دستور کار قرار دهند تا هرچه سریعتر کرونا ریشه‌کن شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار فارس گفت: مراسم‌ها، برنامه‌ها، یادبودها، نمازهای جمعه و تجمع‌ها در تمام شهرستان‌های استان همچنان تعطیل خواهد بود.

وضعیت همه شهرستان‌های استان اصفهان نیز در جدیدترین رنگ‌بندی همه‌گیری کووید ۱۹ به رنگ زرد درآمد و مبنای محدودیت‌های هوشمند از یازدهم دی ماه تا اطلاع ثانوی خواهد بود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه این برای نخستین بار است که همه شهرستان‌های استان به یک رنگ و وضعیت زرد در می‌آیند، افزود: با توجه به اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رنگ بندی اعلام شده مبنای اعمال محدودیت‌های هوشمند مقابله با کرونا از روز پنجشنبه یازدهم دی ماه جاری تا اطلاع ثانوی خواهد بود.

در جنوب غرب خوزستان هم رعایت نکات بهداشتی مانع شیوع مجدد کرونا در جنوب غرب خوزستان شد.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی آبادان ادامه روند کاهشی ابتلا به بیماری کووید ۱۹ را مستلزم رعایت نکات بهداشتی و استفاده همگانی از ماسک دانست و گفت:رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و دیگر دستورالعمل‌های بهداشتی مانع از اوج گیری مجدد کرونا در منطقه جنوب غرب خوزستان شد.

آرش یلالی  اظهار داشت:وضعیت شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان بر اساس میزان ابتلا و بستری بیماران کرونایی زرد است و برای ادامه روند کاهشی بیماری نیاز به همراهی مردم در استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی است.

در سیستان و بلوچستان هم با اجرای طرح خانه و محله محور سردار شهید سلیمانی مرگ و میر کرونا ۵۰ درصد کاهش یافت.

طرح تکمیلی مقابله با بیماری ویروس کرونا با عنوان «طرح سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی» از  آبان در استان آغاز شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ادامه داد: این موفقیت ناشی از مشارکت مسوولانه و هوشمندانه اکثریت هم استانی های عزیز در رفتارهای پیشگیرانه، مجاهدت مدافعان سلامت و اجرای موفق طرح محدودیت هوشمند کرونایی و طرح خانه و محله محور پیشگیری از کرونا یا طرح سردار شهید سلیمانی بوده است.

تعداد مرگ بر اثر کرونا در استان لرستان هم طی ۲ روز متوالی به یک نفر کاهش یافته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه میزان مرگ و میر کرونا طی آذرماه نسبت به ماه قبل از آن ۳۲ درصد در لرستان کاهش یافته است ادامه داد: انتظار می رود با تداوم طرح محله محور شهید سلیمانی و رعایت پروتکل ها، روند نزولی ابتلا و مرگ و میر کرونا در استان ادامه داشته باشد.

 

در استان تهران و به نقل از استاندار تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا در استان به روزانه ۲۸ نفر کاهش پیدا کرده‌ و همچنین میزان بستری‌ها نیز به زیر ۸۰ نفر رسیده است اما هنوز هم به شرایط پایدار نرسیده‌ایم.

نوشیروان محسنی بندپی در جلسه طرح شهید سلیمانی گفت: اجرای محدودیت‌های هوشمند و نظارت دقیق بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی و طرح منع تردد شبانه نقش بسیار مهمی در کاهش فوتی‌های ناشی از بیماری کرونا دارد.

وی افزود: حفظ شرایط موجود بسیار اهمیت دارد، چرا که در مقاطعی بیمارستان های دولتی در استان تهران برای پذیرش جا نداشتند و باید شرایطی فراهم کنیم تا شیب نزولی در فوت و بستری در استان تهران تداوم داشته باشد.

بندپی تاکید کرد: هیچ مراسمی بدون مجوز ستاد ملی مقابله با کرونا در استان تهران برگزار نمی شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک هم گفت: وضعیت استان مرکزی از نظر شیوع ویروس کرونا در هفته آینده از نارنجی به زرد تغییر خواهد کرد که نشانگر بهبود نسبی شرایط است.

دکتر «محمد جمالیان» ، افزود: اکنون شهرهای اراک، شازند و خمین در وضعیت نارنجی هستند که با کاهش شمار بیماران بستری به وضعیت زرد خواهند رسید و با صفر شدن تعداد بیماران بستری کرونایی در استان، می‌توان رنگ سفید را برای همه شهرهای استان مرکزی اعلام کرد که این مهم نیازمند همکاری مردم و رعایت ضوابط بهداشتی است.

اما از مازندران خبرهای خوبی به گوش نمی رسد و گزارشها حاکی از آن است که روند صعودی آمار بیماران مبتلا به کووید۱۹ در مازندران طی یک هفته اخیر، وضعیت قرمز کرونایی را به چهار شهرستان ساری ، آمل ، سوادکوه شمالی و رامسر برگردانده است.

مازندران ۲۲ شهرستان دارد که پیش از این وضعیت ۱۷ شهرستان نارنجی و پنج شهرستان زرد بود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در نشست ستاد مقابله با کرونای استان هشدار داده بود که با توجه به مجموعه عوامل اثرگذار بر وضعیت کرونایی هر منطقه ، شرایط ۱۲ شهرستان استان بسیار شکننده و به قرمز نزدیک شده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت که بر اساس ارزیابی جدید وزارت بهداشت ، وضعیت ۱۸ شهرستان دیگر استان هم نارنجی است و در حال حاضر هیچ شهرستان دارای وضعیت زرد نداریم.

 

کرونا خسارت هایی هم به بخش های مختلف اقتصادی ، فرهنگی و آموزشی در کشور زده که حوزه گردشگری از آن جمله است که بر این اساس دولت با هدف حفظ اشتغال موجود در بنگاه‌ها و حمایت از کارگران، پرداخت تسهیلات حمایتی با نرخ سود ترجیحی۱۲ درصد و باز پرداخت ۲۴ماهه را مصوب کرد تا در اختیار فعالان بنگاه‌های خدماتی و تولیدی آسیب دیده از کرونا قرار گیرد.

در این خصوص  مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت : شیوع کرونا ۲ هزار و ۵۲۰ میلیارد ریال خسارت به فعالان حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وارد کرده است.

«مصطفی مرزبان» افزود: فعالان حوزه گردشگری استان تاکنون یک هزار و ۱۲۹ میلیارد ریال، صنایع دستی و فروش محصولات هنری ۵۹۱ میلیارد ریال و میراث فرهنگی ۸۰۰ میلیارد ریال از کرونا متضرر شده‌اند.

وی اظهار داشت: شیوع کرونا در این استان  ۲۱۸ میلیون ریال به دفاتر خدمات رفاهی، ۶۷۸ میلیارد ریال به حوزه تاسیسات گردشگری، ۲۷ میلیار ریال به راهنمایان گردشگری، ۳۸ میلیار ریال به موسسات آموزشی، ۱۳۸ میلیارد ریال به صنایع دستی و طرح های سرمایه گذاری ۱۵ میلیارد ریال  زیان وارد کرده است و  تاکنون  ۵۶۰ نیرو فعال در ۱۱۹ کارگاه نیز در اثر این بیماری تعدیل شدند.

مرزبان افزود: برای جبران خسارت وارده به فعالان میراث فرهنگی استان پیگیرهایی از محل اعتبارات ملی صورت گرفته که منجر به پرداخت ۳۰۰ میلیون ریال تسهیلات بلاعوض به ۳۰ کارگاه صنایع دستی در استان شده است.

در این راستا ۲ هزار و ۶۹۹میلیارد تومان تسهیلات کرونایی به تولیدکنندگان استان تهران نیز پرداخت شده است .

مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران گفت: از تیرماه امسال تا امروز به ٢٥ هزار و ٧٢٨ فعال واحد صنعتی در استان که به دلیل شیوع ویروس کرونا دچار ضرر و زیان شده اند٢ هزار و ٦٩٩میلیارد تومان وام پرداخت شده است.

سعید دهقان اعلام کرد: ۴۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای حمایت از بنگاه‌های اقتصادی و کسب و کارهای متاثر از کرونا در کشور در نظر گرفته شده که سهم استان تهران از این میزان ١٠ هزار میلیارد و ٦٤٠ میلیون تومان است.

مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران ادامه داد: تسهیلات حمایتی به شاغلان کسب و کارها و فعالان اقتصادی در ۱۴ رسته و ۵۵۰ حرفه که به شدت از کرونا آسیب دیده اند و در ستاد ملی مقابله با کرونا تایید شده، پرداخت می شود.

 

در استان قزوین هم آسیب شناسی و راستی آزمایی تسهیلات پرداختی کرونا به منظور اطمینان از هزینه کرد صحیح و جلوگیری از ایجاد انحراف در آنها آغاز شده است .

به گفته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین گفت:در این طرح تعدادی از دریافت کنندگان تسهیلات کرونا به منظور اعتبارسنجی و راستی آزمایی به صورت تصادفی انتخاب می‌شوند و بازدید از آنها با مشارکت نمایندگان دستگاه‌های اجرایی و بانک‌های عامل در پرداخت این تسهیلات صورت می‌گیرد.

رضا گروسی تصریح کرد: اطمینان از هزینه کرد صحیح، جلوگیری از انحراف تسهیلات پرداخت شده و نیز آگاهی از مشکلات فعالان حوزه آسیب دیده از کرونا در مراحل مختلف تولید و فروش و کمک به رفع یا به حداقل رساندن آنها از اهداف این طرح است.

کرونا به باشگاه های ورزشی هم خسارت زده و تعداد ورزشکاران را هم در رشته های مختلف کاهش داده است به طوریکه نایب رییس هیات ورزش های رزمی ایلام گفته که  استان ایلام دارای ۴۵۰ ورزشکار سازمان یافته در رشته های رزمی است اما شیوع کرونا سبب کاهش این تعداد و تعطیل شدن همه فعالیت ها در این حوزه شده است.

فاطمه برزردی اظهار داشت: ۶۰ داور و ۷۵ مربی در چهار سبک رزمی کیک بوکسینگ، سلاح سرد، نینجا رنجر و پنجاک سیلات در استان به فعالیت مشغول هستند. ورزش رزمی از جمله ورزش های پرطرفدار است که سال های گذشته از فعالیت خوبی در سطح استان برخوردار بود اما بدلیل شیوع کرونا تاکنون تمامی باشگاه های مربوط به این رشته تعطیل و همه فعالیت ها متوقف شده است.

 

در کردستان هم برای کاهش شیوع کرونا انتقال سالن تشریح پزشکی قانونی از مرکز شهر سنندج به آرامستان بهشت محمدی از بروز تجمع جلوگیری کرد ه و در کاهش شیوع کرونا نیز نقش موثر و مهمی داشته است.

به گفته  مدیرکل پزشکی قانونی کردستان ،به دلیل تجمعات وابستگان متوفیان در خیابان پر تردد مقابل سالن تشریح قبلی، این احتمال وجود داشت که آلودگی‌های مختلف گسترش یابد اما انتقال این سالن سبب پیشگیری از افزایش ابتلا به کرونا شد.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه سالن تشریح پزشکی قانونی مکان و فضای فیزیکی مناسب برای حضور خانواده متوفیان نداشت و این ازدحام و تجمع و ترافیک مشکلات زیادی را هم برای آنها و هم ساکنین و کسبه محل بوجود آورده بود تصمیم به انتقال سالن تشریح به بهشت محمدی گرفته شد.

همه شهرستان‌های فارس در وضعیت زرد کرونا قرار گرفتند

معاون استاندار فارس و جانشین استاندار در ستاد استانی مقابله با کرونا گفت: براساس آخرین رنگ‌بندی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تمام شهرستان‌های استان در وضعیت زرد شیوع ویروس کرونا قرار دارند.

عبدالرضا قاسم‌پور چهارشنبه افزود: هرچند ۳۶ شهرستان استان در وضعیت زرد قرار گرفته است اما باید مراقب باشیم و بدانیم کوچکترین بی‌احتیاطی و عادی انگاری دوباره شهرستان‌های استان را به وضعیت قرمز برمی‌گرداند.

وی از مردم خواست همچنان رعایت شدید و دقیق پروتکل‌های بهداشتی را در دستور کار قرار دهند تا هرچه سریعتر کرونا ریشه‌کن شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار فارس گفت: مراسم‌ها، برنامه‌ها، یادبودها، نمازهای جمعه و تجمع‌ها در تمام شهرستان‌های استان همچنان تعطیل خواهد بود.

قاسم پور بیان کرد: قرار گرفتن تمام شهرستان‌های استان فارس در وضعیت زرد شیوع کرونا نتیجه همکاری مردم است و انتظار داریم همکاری آنان در رعایت پروتکل‌های بهداشتی همچنان تداوم داشته باشد.

 

یک هزار و ۳۰۰ تست سریع کرونا در استان مرکزی انجام شد

مدیرگروه شبکه ارتقای سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: یک هزار و ۳۰۰ تست سریع تشخیص کرونا از نیمه آذرماه امسال تاکنون در راستای طرح شهید سلیمانی در استان مرکزی انجام شد.

«شهریار حسینی» روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: ۲۳۰ بیمار مبتلا به بیماری کووید ۱۹ با انجام این نوع تست در استان شناسایی شدند که اقدامات لازم برای مراقبت، نظارت و حمایت از این بیماران و افراد وابسته به آنان در جریان است.

وی اظهار داشت: در گام چهارم مقابله با کرونا و کنترل اپیدمی کووید ۱۹ برنامه محله محور با همکاری بسیج، هلال احمر و دانشگاه علوم پزشکی از آذرماه آغاز و عملیات اجرایی نیز بعد از ۲ هفته آموزش و برنامه‌ریزی شروع شد.

وی اظهار داشت: تاکنون یک هزار و ۷۸۰ عضو بسیجی استان در قالب چهار تیم در اجرای طرح شهید سلیمانی در استان سازماندهی شده‌اند.

مدیرگروه شبکه ارتقای سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: چهار هزار و ۹۰۰ خانوار در استان مرکزی با ۸۰۰ میلیون ریال اعتبار در طرح شهید سلیمانی مورد حمایت قرار گرفتند.

حسینی افزود: ویزیت ۷۱۸ نفر در منزل، رهگیری تماس ۲ هزار و ۱۴۰ فرد مشکوک به کرونا، بازرسی ۲ هزار و ۵۰۰ مکان، مهرو موم ۱۳۰ واحد و اخطار به یک هزار و ۴۲۲ واحد عرضه کننده مواد غذایی بخشی از اقدامات در اجرای طرح شهید سلیمانی در استان مرکزی است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز گفت: طب سنتی در استان مرکزی پیشرفت‌های قابل قبولی داشته و دانشگاه علوم پزشکی اراک موفق شده در این خصوص  مجوز تجهیزات نظارت بر مکمل‌ها را اخذ کند.

دکتر علیمرادیان افزود: تاسیس درمانکده طب سنتی در استان در دستور کار این دانشگاه است تا با تامین داروهای گیاهی مناسب، عرضه این داروها را با  رعایت موارد بهداشتی عملیاتی کند.

وی اظهار داشت: ۴۵۰ کارخانه و کارگاه تولید مواد غذایی در استان مرکزی وجود دارد که به زودی تولیدات مواد غذایی مشاغل خانگی نیز  به آن اضافه خواهد شد که نیازمند نظارت اداره فرآوردهای غذایی استان است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: اجرای طرح نظارت بر فرآورده‌های غذایی و نشانه گذاری مواد غذایی در استان با دقت و وسواس اداره غذا و دارو استان درحال اجرا است.

دکتر علیمرادیان افزود: طرح کاهش قند، نمک و چربی در فرآورده‌های تولید غذایی استان نیز در حال اجرا است.

در استان مرکزی ۲۱ بیمارستان فعال با حدود دو هزار تخت مصوب و یکهزار و ۸۵۰ تخت فعال و ۸۵ بخش درمانی وجود دارد که ۱۵ واحد بیمارستانی مربوط به حوزه دولتی، سه بیمارستان با راهبری حوزه مدیریت درمان تامین اجتماعی و ۳ بیمارستان نیز خصوصی در اراک و ساوه است.

 

استان مرکزی هفته آتی از نظر شیوع ویروس کرونا در وضعیت زرد قرار می‌گیرد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک گفت: وضعیت استان مرکزی از نظر شیوع ویروس کرونا در هفته آینده از نارنجی به زرد تغییر خواهد کرد که نشانگر بهبود نسبی شرایط است.

دکتر «محمد جمالیان» روز چهارشنبه در نشست خبری که  از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، افزود: اکنون شهرهای اراک، شازند و خمین در وضعیت نارنجی هستند که با کاهش شمار بیماران بستری به وضعیت زرد خواهند رسید.

وی اظهار داشت: با صفر شدن تعداد بیماران بستری کرونایی در استان، می‌توان رنگ سفید را برای همه شهرهای استان مرکزی اعلام کرد که این مهم نیازمند همکاری مردم و رعایت ضوابط بهداشتی است

دکتر جمالیان افزود: اکنون وضعیت شکننده است و شهریورماه تجربه بدی حاصل شد که با عادی انگاری، تجمع‌ها و سفرها، سه تا چهار هفته کادر درمان شرایط طاقت فرسایی داشتند وتعداد بستری و مرگ و میر استان افزایش یافت.

وی اظهار داشت: تجمعات خانوادگی، دورهمی مذهبی، فرهنگی و اداری باید به حداقل برسد تا دوباره شاهد اوج بیماری کووید۱۹ و تلفات ناشی از آن نباشیم.

وی افزود: اکنون ۵۰ درصد از ظرفیت تخت‌های بستری استان خالی است و در چهار هفته اخیر کادر درمان روزهای سبکی را گذراندند و تجدید انرژی کردند و تاب آوری استان برای صورت اوج چهارم بیماری مطلوب است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک گفت: تاکنون گزارشی از ورود ویروس انگلیسی به کشور و استان به خاطر تدابیر ارزشمند وزارت بهداشت در مبادی ورودی کشور مشاهده نشده است.

وی با بیان  اینکه  کلانشهر اراک در ۹۶ ساعت گذشته فوتی ناشی از کرونا نداشته است، افزود: در سطح استان  نیز  در ۲۴ ساعت اخیر سه نفر در اثر ابتلا به کووید ۱۹  جان باختند که ۲ مورد در شهرهای تابعه اراک و یک مورد نیز در ساوه گزارش شده است.

دکتر جمالیان افزود: ۵۰ مورد ابتلای جدید به بیماری کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته در استان ثبت شده که ۴۵ مورد سرپایی بودند و پنج نفر هم  در مراکز درمانی بستری شده‌اند و در مجموع  تا کنون  ۳۴ هزار و ۱۰۰ نفر در این استان به این بیماری مبتلا شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک در بخش دیگری از سخنانش  گفت: در زمان شیوع کرونا دارو به میزان لازم ذخیره شد و  و اکنون در این خصوص به جز انسولین قلمی و داروهای خاص برای پیوند که واردات آن با مشکل مواجه، مشکلی وجود ندارد.

دکتر جمالیان با بیان اینکه یک‌هزار میلیارد ریال تجهیزات پزشکی در ۲ سال اخیر از سوی دانشگاه علوم پزشکی اراک  تامین شده است، اظهار داشت: افزایش صددرصدی تخت‌های ویژه در استان اتفاق افتاده که تا ۱۰ سال آتی استان نیازی به تهیه تخت ویژه ندارد و همه شهرهای استان به تخت و دستگاه دیالیز بیماران کلیوی مجهز شده‌اند.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: ۱۰ درصد از جمعیت شهر استان پرونده الکترونیکی بهداشتی تشکیل نداده‌اند که این ضعف در اراک، دلیجان و شازند مشهودتر است که در طرح شهید سلیمانی به تشکیل این پرونده ها کمک خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک گفت: جامعه شهری از اتفاقات خوب بهداشتی بی‌اطلاع هستند و توجهی به این مهم ندارند و مطالبه دانشگاه از اصحاب رسانه اطلاع رسانی در خصوص فواید تشکیل پرونده الکترونیکی است.

دکتر جمالیان با یادآوری اینکه کمبود نیروی پرستاری از دغدغه‌های دانشگاه بوده است، افزود: ضریب تخت بستری به پرستار هفت دهم است که با شیوع کرونا کمبود پرستار خود را پررنگ تر نشان داد و با اخذ مجوز ۱۹۶ نیروی جدید به صورت پیمانی جذب خواهند شد و ۵۳ نیر نیز در مناطق محروم اضافه می شوند و ۶۴ نیروی شرکتی دانشگاه نیز برای اورژانس پیش بیمارستانی پیش‌بینی شده است.

وی اظهار داشت: دانشگاه فقط رسالت ارایه خدمات درمانی را برعهده ندارد و موظف است برای حل مشکلات بومی استان مانند آلودگی هوا نیز برنامه و طرح تحقیقاتی داشته باشد که در این راستا طرح پژوهشی آلودگی هوا و مدیریت پسماند را در دستور کار قرار داده است.

راه اندازی دانشکده دندانپزشکی با تعرفه دولتی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک گفت:  دانشکده دندانپزشکی با تعرفه دولتی برای تامین خدمات دندانپزشکی در سبد خانوار در اراک راه اندازی شده است

دکتر جمالیان افزود: ۱۰۶ یونیت دندانپزشکی در این مرکز برای ارایه خدمات تخصصی دندانپزشکی تهیه شده تا مراجعان در نوبت صبح و عصر از آن بهره مند شوند.

وی اظهار داشت: در مکان جدید کلینیک دندانپزشکی دولتی اراک خدمات عمومی و تخصصی از جمله جراحی، ارتودنسی، درمان ریشه، اطفال، ترمیمی، رادیولوژی  با تعرفه دولتی ارایه می‌شود.

در استان مرکزی ۲۱ بیمارستان فعال با حدود دو هزار تخت مصوب و یکهزار و ۸۵۰ تخت فعال و ۸۵ بخش درمانی وجود دارد که ۱۵ واحد بیمارستانی مربوط به حوزه دولتی، سه بیمارستان با راهبری حوزه مدیریت درمان تامین اجتماعی و ۳ بیمارستان نیز خصوصی در اراک و ساوه است.

بر اساس اعلام سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور تا ۹ دی ماه ۹۹ به یک میلیون و ۲۱۲ هزار و ۴۸۱ نفر  و

شمار جانباختگان این بیماری به  ۵۴ هزار و ۹۴۶ نفر رسیده است.

 

۳ بیمار کرونایی دیگر در قم جان باختند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم ضمن هشدار نسبت به عادی انگاری شیوع کرونا در این استان با اشاره به آخرین وضعیت مبتلایان به کووید۱۹ در قم گفت: در ۲۴ ساعت منتهی به دهم دی ماه جاری سه بیمار کرونایی دیگر در قم جان خود را از دست دادند.

محمدرضا قدیر روز چهارشنبه علام کرد: در ۲۴ ساعت گذشته ۲۰ بیمار با علائم کرونا در قم پذیرش شد.

وی با اشاره به بستری ۱۵ بیمار جدید کرونا در این استان ادامه داد: همچنین در این مدت ۱۷ بیمار دیگر که حال عمومی آنها بهبود یافته، از بیمارستان ترخیص شدند.

قدیر افزود: هم اکنون ۱۴۴ بیمار کرونایی در بیمارستان و مراکز در مانی قم بستری هستند، که از این تعداد ۱۵ بیمار بدحال هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با تاکید بر ضرورت استمرار رعایت دستورالعمل های بهداشتی گفت: بی توجهی به مسائل بهداشتی و عادی انگاری شرایط کنونی کرونا، می تواند به سرعت منجر به شیوع دوباره این بیماری در استان شود.

پس از چند ماه وضعیت قرمز و فوق قرمز کرونایی در قم، این استان از نیمه آذرماه در شرایط نارنجی کرونایی قرار گرفته بود که‌ با اعلام دانشگاه علوم پزشکی قم، از ششم دی در وضعیت زرد قرار دارد.

 

۵۰۰ نفر از پرسنل بیمارستان بزرگ دزفول به کرونا مبتلا شدند

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: ۵۰۰ نفر از پرسنل بیمارستان بزرگ دزفول از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند.

مسعود اسدی نیا روز چهارشنبه در آیین تجلیل از گروه جهادی شهدای مدافع حرم در سالن جلسات بیمارستان بزرگ دزفول افزود: نیروهای داوطلب کادر درمان و نیروهای جهادی با شیوع کرونا وارد عمل شدند که مجاهدت آنها فراموش نشدنی است.

وی ادامه داد: این افراد وظیفه ای در قبال بیماران کرونایی نداشتند ولی با حس انسان دوستانه خود در این میدان ایستادند و جنگیدند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی دزفول بیان کرد: کادر درمان و پرسنل بیمارستان بزرگ دزفول با ورود به این عرصه جان خود و خانواده خود را به خطر انداختند که در این راستا ۵۰۰ نفر از پرسنل بیمارستان به کرونا مبتلا شدند و ناخواسته اعضای خانواده آنها نیز درگیر شدند.

وی ادامه داد: کار بزرگ و ایثارگری های زیادی در کنترل و مدیریت کرونا در دزفول صورت گرفت و نشان دادیم که می‌توانیم با همکاری و وحدت مشکلات را برطرف کنیم.

اسدی نیا اظهارداشت: در حال حاضر زیر ۲۰ بیمار کرونایی در بیمارستان بزرگ دزفول بستری هستند که وضعیت نسبت به کل کشور مناسب است.

وی افزود: دزفول فقط یک بیمارستان دولتی دارد که خدمات درمانی را با تعرفه دولتی به اقشار آسیب پذیر ارائه می کند.

وی افزود: ۲۳۰ بیمار کرونایی در بیمارستان بزرگ دزفول در دوره پیک بستری بودند و همه بخش‌ها به بیماران کرونایی اختصاص یافتند که همین امر باعث شد مردم برای مراجعه به این بیمارستان دچار ترس و واهمه شوند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: مردم و قشر محروم جامعه با وجود ترس ناشی از کرونا برای درمان سایر بیماری ها مجبور به مراجعه به بخش خصوصی شدند که این موضوع آنها را متحمل تعرفه خصوصی پنج برابر تعرفه دولتی کرد.

وی افزود: در حال حاضر بیمارستان بزرگ دزفول از هر نظر ایمن است و فقط یک بخش به بستری بیماران کرونایی اختصاص دارد که محدود و ایزوله است.

اسدی نیا بیان کرد: بقیه بخش های بیمارستان بزرگ دزفول فعال بوده و آماده ارائه خدمات درمانی با نرخ دولتی است ضمن اینکه کلینیک یازهرا نیز با چندبرابر شدن فعالیت‌ها در خدمت شهروندان است.

سرپرست بیمارستان بزرگ دزفول نیز در این نشست گفت: هنگامی که کرونا در دنیا همه گیر شد با وجود کاستی هایی که در ایران وجود داشت با روحیه جهادی و کمک های آنها نتایج خوبی حاصل شد.

احمدرضا سلمانپور با قدردانی از تلاش بی شائبه گروه های جهادی در بیمارستان بزرگ دزفول افزود: باید از اتفاقاتی که در این مدت افتاده درس بگیریم.

مدیر گروه جهادی شهدای مدافع حرم نیز در این نشست گفت: این گروه جهادی از ۲۲ ماه پیش و هنگام سیل به کمک رسانی مشغولند و اقدامات زیادی در این خصوص انجام دادند.

محسن فلاطون افزود: افزون بر چهارهزار نفر از اعضای این گروه در غیزانیه و الهایی و حدود ۲۰۰ نفر از نیروهای زن و مرد این مجموعه در بیمارستان بزرگ دزفول خدمت کردند و برای کنترل کرونا به کادر درمان کمک کردند.

 

۱۳ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در استان همدان شناسایی شدند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت که با شناسایی ۱۳ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع موارد مثبت بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در بیمارستان‌های این استان به ۹ هزار و ۷۸۷ نفر رسید.

«محمد طاهری» روز چهارشنبه افزود: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌ها با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۲۴۴ مورد بوده که از این تعداد ۳۳ نفر در بخش عادی و  هفت بیمار نیز در بخش آی.سی.یو بستری شدند، ضمن آنکه وضعیت جسمی ۳۰ نفر از این تعداد وخیم گزارش شده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار داشت: با فوت چهار بیمار دیگر از مبتلایان قطعی به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان کرونایی استان به یک هزار و ۴۱۰ نفر رسید.

وی درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان های اسدآباد ۳۵۶، بهار ۵۶۰، تویسرکان ۶۰۰، رزن ۳۹۰، درگزین ۱۶۸، فامنین ۱۷۲ و کبودراهنگ ۶۱۵ نفر بوده است.

طاهری افزود: همچنین یک هزار و ۸۳۴ نفر در ملایر، یک هزار و ۹۳در نهاوند و سه هزار و ۷۳۲ نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند که ۲۶۷ نفر از بیماران بستری، افراد غیربومی و از خارج استان هستند.

دسته بندی :

بدون دیدگاه

تعداد نظرات در انتظار تائيد : 2

نظر شما در مورد این اثر چیست دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید .