امروز پنج شنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۳| ۱۸:۰۹:۲۰

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

شما اینجا هستید |

صفحه اصلی » عمومی » تغییر فرهنگ روستایی با ساخت‌و‌ساز‌ها و زندگی غیر‌بومی

اسفند ۹, ۱۳۹۹ تاریخ انتشار

adminنویسنده

5952کد مطلب

208تعداد نمایش

بدون دیدگاهتعداد نظرات

تغییر فرهنگ روستایی با ساخت‌و‌ساز‌ها و زندگی غیر‌بومی

تغییر فرهنگ روستایی با ساخت‌و‌ساز‌ها و زندگی غیر‌بومی

به گزارش شیرگاه خبر ،جلسه طرح‌ها و اقدام های فرهنگی در حوزه آسیب‌های اجتماعی عصر امروز به میزبانی اداره تبلیغات اسلامی شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه‌شمالی و با حضور مدیران ادارات و نهاد‌های این ۲ شهرستان برگزار شد. *نگاه‌های جامعه‌ساز رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه‌شمالی با اشاره به اینکه ویژگی خدا‌شناسی، خود‌‌شناسی و وظیفه شناسی برای دست‌یابی به اهداف ضرورت دارد، گفت: فرد باید خود عامل به اخلاق حسنه باشد و برای تعمیم این اخلاق برای جامعه تلاش کند. حجت الاسلام مهدی صداقتی،...

به گزارش شیرگاه خبر ،جلسه طرح‌ها و اقدام های فرهنگی در حوزه آسیب‌های اجتماعی عصر امروز به میزبانی اداره تبلیغات اسلامی شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه‌شمالی و با حضور مدیران ادارات و نهاد‌های این ۲ شهرستان برگزار شد.

*نگاه‌های جامعه‌ساز

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه‌شمالی با اشاره به اینکه ویژگی خدا‌شناسی، خود‌‌شناسی و وظیفه شناسی برای دست‌یابی به اهداف ضرورت دارد، گفت: فرد باید خود عامل به اخلاق حسنه باشد و برای تعمیم این اخلاق برای جامعه تلاش کند.

حجت الاسلام مهدی صداقتی، افزود: فعالیت‌های فرهنگی، فعالیتی همگانی و مستمر است و برخی نگاه‌ها و رفتار‌ها، جامعه‌ساز هستند که برای تقویت آن باید برنامه‌ریزی شود.

*تغییر فرهنگ روستایی با ساخت‌و‌ساز‌ها و زندگی غیر‌بومی

فرماندار سوادکوه به وجود دغدغه آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی اشاره کرد و با اشاره به برگزاری جلسه طرح‌ها و اقدام های فرهنگی در حوزه آسیب‌های اجتماعی به میزبانی اداره تبلیغات اسلامی شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه‌شمالی خواستار حضور مدیران مرتبط همراه با کارشناسان فرهنگی و اجتماعی آن در جلسات آتی شد.

عین‌الله طالبی با بیان اینکه فعالیت جزیره‌ای در مقابله با آسیب‌های اجتماعی وجود دارد و لازم است تا متمرکز و اثرگذار فعالیت شود، افزود: تقویت و نشر آموزه‌های دینی در جامعه برای کاهش آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی ضرورت دارد.

وی با بیان اینکه خانواده نیاز به آموزش سبک زندگی و نوع رفتار با فرزندان دارد تا فرزندان با ورود به جامعه آمادگی لازم داشته باشند و شبکه‌های اجتماعی هم ضرورت آن را مضاعف کرد، خاطر نشان کرد: سبک زندگی و فرهنگ در روستاها با ساخت و سازها و زندگی غیر‌بومی تغییر کرد و فعالیت جزیره‌ای و پراکنده و کمبود ‌اعتبارات در فعالیت‌های مقابله با آسیب‌ها وجود دارد و تقویت مراکز مشاوره‌ای برای بنیان‌ها مورد نظر باشد.

رئیس شورای اداری شهرستان سوادکوه با اشاره به اینکه برخی آسیب‌های فرهنگی به صورت زنجیره‌وار آسیب‌های جدید را تشکیل می‌دهند و یا گسترده می‌کنند، اظهار کرد: برای جلسات هدف‌گذاری شود و ادارات و نهادها گزارش تهیه کنند و در جلسات آینده بیان کنند و برای آسیب‌ها فرهنگی توسط ادارات و نهادها طرح داده شود.

طالبی، گفت: از ظرفیت امامان جمعه استفاده شود و رییس اداره همراه با کارشناس فرهنگی و اجتماعی در جلسات بعدی حاضر شود.

* تعامل و همسویی کامل با نهاد‌های فرهنگی

مدیر آموزش و پرورش شهرستان سوادکوه شمالی با اشاره به اینکه رشد و شکوفایی کشور به تربیت نیروی انسانی یا دانایی و تربیت و اخلاق نیازمند است، گفت: بر اساس سند تحول در آموزش و پرورش به دنبال شناسایی دانش‌آموزان و شناخت و پرورش هوش و دانایی آنان و نیز آموزش مهارت‌های زندگی هستیم که به تربیت انسانی در جامعه منجر می شود.

نصرت‌الله اصغری‌الاشتی، افزود: آموزش و پرورش با توجه به وظایف، رسالت‌ها و فرهنگ‌سازی دارای اهمیت است و خانه دوم بعد از خانواده در مدرسه است و تعامل و همسویی کامل با نهاد‌های فرهنگی داریم.

وی اظهار کرد: ضرورت فعالیت در آموزش خانواده در جامعه مورد توجه باشد تا فعالیت‌های آموزش و پرورش بی‌ثمر نشود.

وی به برخی از برنامه‌های فرهنگی آموزش و پرورش اشاره و خاطر نشان کرد: محفل انس با قرآن به صورت حضوری و‌مجازی، مسابقات مجازی درباره پیامبر رحمت، معرفی رشادت‌های رزمندگان در ۸ سال دفاع مقدس و برگزاری مجازی راهیان نور در بستر سامانه شاد برخی از برنامه‌های فرهنگی ما است.

*ضرورت ساز‌و‌کار‌های مناسب برای باید‌های فرهنگی

نماینده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان سوادکوه، گفت: هجمه سنگین دشمنان با فعالیت‌های ما که هم‌افزایی مورد نظر را ندارد از آسیب‌ها است.

علی محمدی، افزود: در جلسات آینده موضوعات مهم و اولویت‌دار بیان و بررسی شود و هر اداره و نهاد اولویت‌های خود را بیان کنند.

وی خاطر نشان کرد: درباره باید‌های فرهنگی، ساز‌و‌کار‌های مناسب دیده نمی‌شود.

* استفاده از فضای مجازی و رسانه‌ای برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سوادکوه‌شمالی، گفت: حوزه فرهنگ وسیع و آسیب‌های آن هم گسترده است و برای آن ستاد‌ها و شوراهای مختلف در شهرستان وجود دارد.

مهدی یزدانی، افزود: عفاف و حجاب، اعتیاد، ازدواج، طلاق و مشکلات پسا‌کرونایی برای دانش‌آموزان نیازمند طرح‌های فرهنگی است.

وی خواستار استفاده از فضای مجازی و رسانه‌ای و مراکز و مؤسسات فرهنگ و ارشاد اسلامی برای دست‌یابی به اهداف شد.

مهدی وهابی نماینده انتظامی سوادکوه با اشاره به وجود معاونت‌های اجتماعی در مراکز انتظامی و کلانتری‌ها و برگزاری برنامه‌های سخنرانی در مدارس قبل از کرونا و استفاده از فضای مجازی درایام کرونا خبر داد.

* لزوم توجه به سازمان‌های مردم‌نهاد‌ها

نماینده سپاه سوادکوه‌شمالی خواستار توجه لازم به اهداف  و نتایج شد و گفت: آسیب‌ها با ایجاد ضعف به وجود می‌آید و برای ارتباط مستقیم با نهادهایی که با آسیب‌های اجتماعی سروکار دارند با انعقاد تفاهم‌نامه با بهزیستی شهرستان انجام شد.

قاسم انوشا با اشاره به لزوم توجه به سازمان‌های مردم‌نهاد‌ها و استفاده و‌ حمایت از توانمندی آنان، افزود: تشکیل مؤسسات بسیج برای اهداف فرهنگی و اجتماعی و توجه ویژه به دانش‌آموزان با همکاری آموزش و پرورش و بررسی بازخوردها بیانگر استقبال خانواده‌ها است.

وی به استفاده از توانمندی مشاوران در فضای مجازی و اعزام آنان و گفتگوی چهره به چهره اشاره کرد و با اشاره به علاقمندی به طرح مشاوره توسط جامعه هدف از انتقال مشکلات به ادارات و نهاد‌های مربوط خبر داد.

انوشا، گفت: فعالیت در مقابل تهدیدها و فشارها سخت است و استفاده از توانمندی نهادهای فرهنگی ضرورت دارد.

*اهمیت راستگویی و واقعیت‌گویی در مقابله با آسیب‌های فرهنگی

مهرداد حق‌دوست نماینده اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سوادکوه با اشاره به لزوم ارائه طرح و برنامه‌های مقابله با آسیب‌های اجتماعی توسط ادارات و نهاد‌های فرهنگی، خواستار اولویت‌بندی آن شد و

راستگویی و واقعیت‌گویی را در مقابله با آسیب‌های فرهنگی مهم توصیف کرد.

* آسیب‌های اجتماعی پاشنه آشیل در نظام‌های مختلف

کارشناس اجتماعی و فرهنگی شهرستان سوادکوه با اشاره به اینکه آسیب‌های اجتماعی پاشنه آشیل در نظام‌های مختلف است که برای بررسی آن باید شرایط عام و شرایط لحظه مورد توجه باشد، گفت: بحران هویت از مهمترین آسیب‌‌های جامعه است و در بررسی آسیب‌های اجتماعی باید حلقه‌های مختلف مورد نظر باشد.

عاطفه مرادیان، افزود: با پرخاشگری، خشونت و نقض ارزش‌ها در نوجوانان مواجه هستیم و باید ببینیم چکار نکردیم که دماسنج جامعه وضعیت خوبی را نشان نمی‌دهد

وی خاطر نشان کرد: در آسیب‌ها شاهد بی‌آموزشی هستیم و توجه به جایگزین‌های مناسب آسیب‌ها هم مورد نظر باشد.

* طرح «دوباره‌زندگی»

سمیه رضایی نماینده کمیته امداد شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه‌شمالی از طرح «دوباره‌زندگی» برای بانوان در حال متارکه و پشتیبانی از فرزندان و مهارت زندگی را از فعالیت‌های برجسته در مقابله با آسیب‌های اداره خود ذکر کرد.

* تقویت آموزه‌های جذب در طرح‌ها

زینب امیری فعال حوزه مشاوره شهرستان سوادکوه با بیان اینکه ما مشاوران به ساختار فردی توجه می‌کنیم و در کرونا افسردگی و استرس بالا و امید به زندگی پایین آمد، گفت: توجه به شخص، معنا‌درمانی، معنویت و دین، تقویت اعتماد به نفس و خودشناسی مورد توجه است.

وی خواستار تقویت آموزه‌های جذب در طرح‌ها شد و گفت: در سال‌های اخیر اطلاعات و فعالیت‌ها برای رفع تکلیف می‌دادیم و خروجی نداشت و باید طرح‌دهی‌ها، نهادینه شود و امید به زندگی بالا برود.

* رها‌شدگی برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی

فرح‌دخت مظلومی مسئول بانوان اداره تبلیغات اسلامی شهرستان سوادکوه، گفت: رها‌شدگی برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی از آسیب‌ها است که وجود دارد و برنامه‌های فرهنگی مقابله با آسیب‌های اجتماعی تا حل مشکل تداوم یابد.

*شروع فعالیت آموزشی مقابله با آسیب‌ها از خانواده

آتنا سلمانیان از نخبگان فرهنگی شهرستان سوادکوه خواستار توجه به نقاط مثبت و امیدوار‌کننده طرح‌ها و برنامه‌ها شد و گفت: در طول فعالیت ۱۲ سال فرهنگی و اجتماعی دغدغه‌مند بودیم و خواستار کمک‌های ادارات و نهاد‌های فرهنگی در کاهش آسیب‌های اجتماعی هستیم.

وی از تلاش مربیان و دانش‌آموزان در مؤسسه خود تقدیر کرد که در حال تلاش تقدیر‌آمیز هستند، خبر داد و گفت: فعالیت آموزشی مقابله با آسیب‌ها را از خانواده شروع کنیم.

* پاسخگویی به شبهات مدیران فرهنگی در فضای اجتماعی

علیرضا کجوری کارشناس سلامت آموزش و پرورش شهرستان سوادکوه با اشاره به همکاری و همراهی با مصوبات جلسات فرهنگی، گفت: نظر مقام معظم رهبری درباره مدیریت فضای مجازی از اهمیت موضوع است و حضور پررنگ‌تر مدیران فرهنگی در فضای اجتماعی و پاسخگویی به شبهات مورد نیاز است.

*تعداد زیاد ادارات فرهنگی و حمایت‌های اندک

رضا احمدزاده رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان سوادکوه با اشاره به فعالیت ۷ سمن با طرح و برنامه ثبت‌شده در شهرستان، گفت: ۴ سمن اعتبار فعالیت خود را تمدید نکردند و تعداد ادارات و نهادهای فرهنگی زیاد ولی حمایت‌ها کم است و طرح و برنامه داریم و برای اجرا به ادارات و نهاد‌های متقاضی در جلسه بعدی تقدیم می‌کنیم.

حاتم دادمهر رئیس اداره بهزیستی سوادکوه نیز با تقدیر از برگزاری جلسه و مطالب بیان‌شده از آمادگی اداره بهزیستی برای همکاری با مصوبات جلسه مقابله با آسیب‌های فرهنگی خبر داد.

دسته بندی :

بدون دیدگاه

تعداد نظرات در انتظار تائيد : 2

نظر شما در مورد این اثر چیست دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید .