امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳| ۰۳:۲۸:۱۹

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

شما اینجا هستید |

صفحه اصلی » عمومی » تنفس سخت صنعت گردشگری مازندران زیر سایه کرونا

تیر ۸, ۱۳۹۹ تاریخ انتشار

adminنویسنده

3245کد مطلب

295تعداد نمایش

بدون دیدگاهتعداد نظرات

تنفس سخت صنعت گردشگری مازندران زیر سایه کرونا

تنفس سخت صنعت گردشگری مازندران زیر سایه کرونا

اهمیت توجه به توسعه پایدار گردشگری به گفته معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی مازندران پیوند ناگسستنی میان گردشگری و رسانه وجود دارد و اصحاب رسانه با معرفی جاذبه‌های سطح استان نقش بسیاری در رونق صنعت گردشگری بر عهده دارند و همین موضوع سبب برگزاری سفر یک روزه گردشگری برای خبرنگاران شده است. مهران حسنی معتقد است که توسعه پایدار گردشگری بر مبنای حفاظت از محیط زیست، منابع و میراث فرهنگی و احترام به آداب و رسوم...

اهمیت توجه به توسعه پایدار گردشگری

به گفته معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی مازندران پیوند ناگسستنی میان گردشگری و رسانه وجود دارد و اصحاب رسانه با معرفی جاذبه‌های سطح استان نقش بسیاری در رونق صنعت گردشگری بر عهده دارند و همین موضوع سبب برگزاری سفر یک روزه گردشگری برای خبرنگاران شده است.
مهران حسنی معتقد است که توسعه پایدار گردشگری بر مبنای حفاظت از محیط زیست، منابع و میراث فرهنگی و احترام به آداب و رسوم جامعه میزبان به وجود می‌آید.
حسنی افزود:با توجه به اینکه تمامی اقامتگاه‌های سطح استان با رعایت پروتکل بهداشتی فعالیت دارند، مسافران با رعایت مسائل بهداشتی می‌توانند به مازندران بیایند .
۶:۳۰صبح روز پنج شنبه  ۵ تیرماه سال جاری  به همراه تعدادی از خبرنگاران رسانه های مختلف با هدف آشنایی با نقاط گردشگر پذیر سطح استان با مسئولان اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی مازندران حرکت می کنیم.

اقامت در خان سره با نمای رود

تقریبا نزدیک به محل بازدید بنری که عکس «نقی معمولی» سریال پایتخت در کنار اسم اقامتگاه بوم‌گردی «خان سره» شیرگاه خودنمایی می‌کند.
خانه‌ای قدیمی با حیاط سنگلاخی که وقتی جلوتر می روی و با نگاه  به پشت نی‌های کوچک که دور تا دور حیاط  را حصار کشیده است، رودخانه زیبا همراه با طبیعت سبز چشم را نوازش می‌دهد؛اتاق‌های تو در توی خانه با  بیش از ۱۲۰سال سابقه با  پشتی و بالشتک‌های کوچک پذیرای مهمانان شده است .
لیلا شیرکش مدیر اقامتگاه بوم گردی «خان سره»،گفت: با توجه به شیوع کرونا ویروس وضعیت حضور مسافران تعریفی ندارد وگردشگران نمی‌آیند،در کنار آن براساس پروتکل‌های بهداشتی تعداد مسافران را از ۴۰به ۱۵نفر کاهش دادیم وهر ۲۴ساعت مسافر می‌گیریم.
پیش از شیوع کرونا با غذاهای سنتی پذیرای مسافران بودیم و اما در شرایط کنونی با ظروف یک بار مصرف و بسته بندی شده از آنان پذیرایی می‌کنیم؛ برخی آیین‌های سنتی مانند« ۲۶عیدی ماه» یا «جشن مردگان» و«لال شو» و «شب یلدا»  را با موسیقی سنتی برگزار و با آش و دوغ و سایرغذاهای محلی از مهمانان پذیرایی می‌کنیم.

کارگاه گردی با بوی خاک

ایستگاه دوم بازدید از دو کارگاه تولید ظروف سرامیک در شهرک صنعتی آمل است؛ طرح کارگاه گردی در دو سال اخیر توسط اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی آغاز شده است؛ در این طرح آژانس‌های مسافرتی و راهنمایان گردشگری مسافران را به کارگاه های صنایع دستی  می برند تا آنان از نزدیک با چگونگی تهیه و ساخت آن آشنا شوند؛این اقدام در کنار معرفی جاذبه‌های استان سبب افزایش فروش صنایع دستی هم می‌شود.
در ابتدا مهمان کارگاه میثم ناصرنژاد دانش آموخته رشته عکاسی دانشگاه تهران می شویم  که از ۷سالگی کار سفالگری را آغاز و از سال ۸۰تولیدکننده بود تا اینکه از سال ۸۹به صورت رسمی با راه‌اندازی برند «زیبا سرامیک» در شهرک صنعتی فعالیت خود را شروع کرد.
وی هدف از تولیدات زیبا سرامیک را تأمین ظروف برای قشر متوسط جامعه ، هتل‌ها، کافی شاپ عنوان کرد ؛در حال حاضر نزدیک به ۲۰نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم با کارگاه همکاری دارند و مهم ترین مشکل نبود شرکت حمل و نقل برای صادرات صنایع دستی به سایر کشورها و تهیه مواد اولیه است.
ناصرنژاد ادامه داد:زیبا سرامیک از ابتدای فعالیت  سعی کرد تا  ۳اصل اساسی
تولید ظروف آشپزخانه، شامل: استحکام در مقابل لب پریدگی، عدم استفاده از سرب در لعاب و جذب آبسه را رعایت کند .
مهدی مهربان تولیدکننده دیگری در شهرک صنعتی آمل است که فعالیت او به ساخت کتیبه‌های سفالی و ظروف سرامیکی و مجسمه محدود شده است.
وی معتقد است که افزایش قیمت مواد اولیه و کمبود آن مشکلات بسیار برای تولیدکنندگان ظروف سرامیکی به وجود آورده است، از طرفی امکان افزایش قیمت فروش به دلیل تزئیینی بودن کالای تولیدی وجود ندارد.

ردپای هنر در پس دست سازه‌های انسانی

موزه گالری «دیدی» که توسط علی توسلی در سال ۹۵ در محل ایزدشهر ساخته شده است محل دیگری است که پذیرای خبرنگاران می شود.
مجموعه‌ای هنری در بیش از ۳هزار متر مربع که ساختمان آن در ۳ طبقه همراه با سالن‌هایی وسیع که در گوشه‌ی هر کدام از آن‌ها، نمایشگاهی متفاوت از آثار هنری به چشم می‌آید؛تمامی تابلوها و آثار این گالری به گونه ای طراحی و نصب شده‌اند تا بازدیدکنندگان بتوانند به راحتی از بینشان رد شده و به تماشای آن‌ها بپردازند.
این موزه دارای خانه کتاب، رستوران ،سالن آمفی تئاتر  است و نمای زیبای طبیعت دور تا دور موزه سبب جذابیت آن شده است.

گلایه سرمایه‌گذار هزارمیلیارد تومانی پروژه  هتل آراز

ایستگاه بعدی هتل ۵ستاره در حال ساخت آراز در شهرستان نوشهر است که گروه صنعتی کبیر مدیر پروژه آن است.
به گفته کبیر ساخت هتل ۵ستاره آراز از سال ۹۲آغاز شد که پس از ۲سال توانستند مجوزهای لازم برای ساخت را دریافت کنند و از سال ۹۴عملیات ساخت را شروع کردند.
هتل ۵ستاره آراز دارای موقعیت جغرافیایی عالی در نزدیکی دریا، جنگل و طبیعت زیبای منطقه قرار دارد , و  دارای ۷هزار متر بنا است که ۱۱۱سوئیت ،مرکز همایش‌ها،۲استخر سرپوشیده برای بانوان و آقایان ویک طبقه پرزنتیشن است.
کبیر ادامه داد:میزان برآورد مالی تکمیل پروژه ۶۵۰میلیاردتومان بود که اکنون با دلار ۲۰هزارتومانی به بیش از ۱هزار میلیارد تومان رسید،تاکنون هیچ تسهیلات بانکی دریافت نکردند و منابع مالی از گروه صنعتی کبیر تهیه شده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر مشکلات زیرساختی، نداشتن آب، برق و گاز وجود دارد، گفت:برای هتل آراز نیاز به ۷مگاوات برق داریم که ۱مگاوات برق دادند و اداره برق به ما گفت که پست ۶۳۲۰اختصاصی احداث کنید که تاکنون ۴۰میلیارد ریال برای این کار از ما دریافت کردند و قرار شد با ۷۰میلیارد ریال این پست احداث شود.
کبیر با اشاره به اینکه ۲هزار مترمکعب گاز مورد نیاز است اما ۱هزار متر به پروژه اختصاص یافت، افزود:در شروع کار مسئولان قول مساعد برای حمایت دادند اما برای دریافت مجوزهای مختلف ۲سال وقت گذاشتیم.
مدیرپروژه هتل آراز با بیان اینکه هدف اصلی ما فعال کردن امکانات برای مهمانان داخلی است، اضافه کرد:در حال حاضر کشور با کمبود ۱۲۵هزار تخت هتلی روبرو است که سعی داریم گوشه‌ای از آن را جبران کنیم.

کاخی سنتی برای نوشیدن چای

کاخ چایخوران چالوس که در دوره صفویه ساخته شده است و هم اکنون برای بازسازی و بهره برداری به بخش خصوصی سپرده شده است ، مقصد بعدی ماست.
ساختمانی با نمای سفید و سالن‌هایی با سقف بلند و رنگارنگ، تابلوهای بزرگ و پرده‌های زیبا که در هر سالن مدلی متفاوت از میز و صندلی قرار دارد؛ به گفته قاسمی مدیر مجموعه کاخ چایخوران در سال ۱۹۰۸ به منظور تقویت فرهنگ استفاده از چای ساخته شد،برای بازسازی آن بیش از ۴میلیارد تومان هزینه شده و قرار است بزودی با رستوران سنتی، ایرانی و فرنگی پذیرای گردشگران باشند.
این مجموعه قرار بود با حضور مسئولان استانی و هنرمندان افتتاح شود اما به دلیل شیوع کرونا ویروس به تأخیر افتاد.

میزبانی «ننه گل ابرو» با ساز مازنی

اقامتگاه بوم گردی «ننه گل ابرو»در روستای کریم آباد شهرستان چالوس محل دیگری برای بازدید است که با ساز و دهل مازندرانی به پیشواز ما می‌آید.
این اقامتگاه توسط خانم محمودی راه اندازی شده است تا بتواند محلی برای ایجاد نشاط و افزایش روحیه برای مردم باشد؛در حال حاضر به دلیل شیوع کرونا ویروس از تعداد مسافران کاسته شده است و از لحاظ اقتصادی مشکلاتی برای این اقامتگاه به وجود آمد.
بازدید از هتل ونوس پلاس در نمک آبرود چالوس  مقصد بعدی ماست، در ابتدای ورود عملیات ضدعفونی و تب سنجی خبرنگاران توسط پرسنل هتل انجام می‌شود و پس از کاهش خستگی سفر، ناهار را صرف می‌کنیم.
عباسیان نماینده هتل ونوس پلاس به بیان توضیحاتی درباره فعالیت هتل پس از کرونا می پردازد، کاهش تعداد مسافران براساس پروتکل بهداشتی و عدم تغییر در قیمت سیاست‌های اتخاذشده مدیریت است.

مجسمه‌هایی با روحی زنده در موزه مردم شناسی تبریزی

موزه مردم شناسی تبریزی که در سال ۱۳۹۶ توسط منصوره حاجی باباتبریزی در روستای کشکسرا جولاده شهرستان نوشهر راه اندازی شده مکان بازدید بعدی است.
به گفته باباتبریزی در این موزه فرهنگ عامه و مردم شناسی استان و پوشاک اقوام ایرانی به نمایش درآمده است؛ درون اتاق‌های این موزه مجسمه‌هایی الگو گرفته از چهره انسان‌های واقعی  در ابعاد کوچک تا اندازه واقعی سر به نمایش درآمده است که درآمد حاصل از آن به بانوان بی سرپرست و مردم منطقه اختصاص می‌یابد.
به گزارش خبرنگار ما کمبود مسافر در اقامتگاه‌های بوم گردی و هتل‌ها از اثرات شیوع کرونا ویروس در استان است که علاوه بر رعایت پروتکل بهداشتی در این مراکز وجود دارد.
نویسنده:نداکلائی

ندای تجن گزارش می دهد:   خاطره سفری یک روزه با مهمانی در «خان سره» با بالشتک‌های پنبه‌ای تا تماشای تلفیقی از تصویر انسان و مجسمه در موزه مردم شناسی تبریزی/photo/-سره.jpg

/photo/-سره.jpg

/photo/827.jpg

 

دسته بندی :

بدون دیدگاه

تعداد نظرات در انتظار تائيد : 2

نظر شما در مورد این اثر چیست دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید .