امروز سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲| ۰۶:۴۸:۵۰

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

شما اینجا هستید |

صفحه اصلی » عمومی » جنگل برای قاچاقچیان چوب ناامن می‌شود

دی ۱۲, ۱۳۹۹ تاریخ انتشار

adminنویسنده

4685کد مطلب

259تعداد نمایش

بدون دیدگاهتعداد نظرات

جنگل برای قاچاقچیان چوب ناامن می‌شود

جنگل برای قاچاقچیان چوب ناامن می‌شود

به گزارش شیرگاه خبر ، دکترمسعود منصور که در سی و یکمین نشست ستاد ملی مدیریت پایدار منابع طبیعی هیرکانی به‌صورت مجازی روز شنبه  سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: اقدامات حفاظتی در جنگل مقطعی و مربوط به یک زمان خاص نبوده بلکه دایمی است و اگر استمرار نداشته باشد، توفیقی بدست نخواهیم آورد. رییس سازمان جنگل‌ها اضافه کرد: برای حفاظت بهتر از جنگل و جلوگیری از قطع درختان جنگلی از بازرسان نامحسوس استفاده کرده‌ایم و این افراد به‌صورت سرزده در حوزه‌های جنگلی حضور...

به گزارش شیرگاه خبر ، دکترمسعود منصور که در سی و یکمین نشست ستاد ملی مدیریت پایدار منابع طبیعی هیرکانی به‌صورت مجازی روز شنبه  سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: اقدامات حفاظتی در جنگل مقطعی و مربوط به یک زمان خاص نبوده بلکه دایمی است و اگر استمرار نداشته باشد، توفیقی بدست نخواهیم آورد.

رییس سازمان جنگل‌ها اضافه کرد: برای حفاظت بهتر از جنگل و جلوگیری از قطع درختان جنگلی از بازرسان نامحسوس استفاده کرده‌ایم و این افراد به‌صورت سرزده در حوزه‌های جنگلی حضور پیدا می کنند. نظارت و بازرسی غیر منتظره به مدیران منابع‌طبیعی کمک می‌کند و بازرسان گزارش‌های خود را به مدیران منابع طبیعی استان‌ها اعلام می کنند.

وی تاکید کرد: این اقدام صرفاً جهت کمک به منابع طبیعی و جنگل است و اگر ایرادی دیده شود در جهت رفع آن تلاش می‌شود.

رییس سازمان جنگل‌ها خطاب به مدیران منابع‌طبیعی استان‌ها گفت: مبادی ورودی چوب به کارخانجات مهمترین مکانی است که باید حساسیت لازم نسبت به آن وجود داشته باشد و در انتخاب افراد برای نظارت در این مکان‌ها باید بیشترین وسواس را به خرج دهیم. این افراد باید پاکدست و آموزش‌های لازم را دیده باشند.

منصور همچنین تاکید کرد: راه‌های جنگلی که مسدود می‌شود باید موقعیت مکانی و آدرس کامل آن به‌خوبی معلوم باشد و جاده‌های جنگلی که نقاط بحرانی محسوب می‌شوند و چوب‌های جنگلی ممکن است از آنجا عبور کند حتماً باید بوسیله دوربین و پهپاد تحت کنترل قرار گیرند.

به گفته رییس سازمان جنگل‌ها تمامی نیروهایی که در قالب حفاظت دارای قرارداد حفاظتی هستند باید در عرصه حضور داشته باشند و پهنه‌بندی و حوزه استحفاظی هر جنگلبان باید با مشخصات و شناسه کامل معلوم شود و هر اتفاقی در آن حوزه رخ دهد مامور مربوطه باید پاسخگو باشد.

وی از راه‌اندازی سامانه حمل چوب خبر داد و گفت: با استقرار این سامانه کلیه مسیر عبور و حمل چوب از مبدا تا مقصد رصد خواهد شد.

منصور همچنین درباره ساماندهی خروج دام از جنگل گفت: دامدارانی که در سال‌های گذشته حق و حقوق خود را گرفته و دام خود را از جنگل بیرون رانده‌اند، به هیچ وجه حق ندارند مجددا دام  را وارد جنگل کنند. این کار خلاف قانون است و با متخلفان برخورد می‌شود.

رییس سازمان جنگل ها در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه  قاچاقچیان چوب و چنگ‌اندازان به جنگل افرادی سودجو و فرصت‌طلب هستند و موقعیت‌ها را کاملاً می‌سنجند، تاکید کرد: گشت و مراقبت در جنگل نه تنها در اوقات اداری بلکه باید کاملاً حساب شده و در موقعیت‌های مناسب انجام شود تا با حضور به‌موقع پیشگیری‌های لازم انجام شود.

مستندسازی اقدامات و فعالیت‌های منابع طبیعی یکی دیگر از نکات مهمی بود که رییس سازمان جنگل ها در نشست مدیریت جنگل هیرکانی به آن اشاره کرد و گفت: باید اقدامات انجام شده مستندسازی شود و طرح‌های منابع طبیعی قبل و پس از انجام آن با هم مقایسه و مطابقت داده شود تا معلوم شود که چه میزان از کارها انجام شده و در چه بخش‌هایی کوتاهی صورت گرفته است.

منصور افزود: درست است که مسئولیت صیانت و حفاظت از منابع طبیعی را بر عهده داریم اما در قبال بیت‌المال نیز بسیار مسئول هستیم و باید نسبت به هزینه‌کرد و نتیجه‌ای که حاصل می‌شود، حساسیت لازم را داشته باشیم.

پایان کاداستر اراضی جنگلی تا پایان امسال

رییس سازمان جنگل‌ها همچنین تاکید کرد: کاداستر اراضی جنگلی تا پایان امسال به اتمام می‌رسد و خوشبختانه شاهد پیشرفت و جهش خوبی در منطقه جنگلی نوشهر و ساری بوده ایم.

 فاز اول مدیریت فنی و حفاظتی طرح جایگزین وارد مراحل اجرایی می شود

عباسعلی نوبخت – معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها – نیز به بررسی و ارزیابی پیشرفت اقدامات طرح جایگزین جنگل پرداخت و اعلام کرد: فاز اول مدیریت فنی و حفاظتی با همکاری شورای عالی جنگل و دفتر جنگل‌داری آماده شده است و پس از تایید شورا به زودی جهت اجرا به ادارات منابع طبیعی چهارگانه شمال ابلاغ می‌شود.

وی از برگزاری کارگاه آموزشی در معاونت امور جنگل خبرداد و گفت: این اقدام صرفاً جهت هماهنگی و یکپارچگی در اقدامات فاز اول مدیریت فنی و حفاظتی در جنگل هیرکانی انجام می‌شود.

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در ادامه خاطرنشان کرد: با حمایت رییس سازمان جنگل‌ها ۲۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای انجام مطالعات تفضیلی طرح جایگزین جنگل در سطحی معادل ۵۰۰ هزار در اختیار چهار اداره کل منابع طبیعی شمال کشور قرار گرفته است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی سازمان جنگل‌ها، در این نشست مجازی مدیر کل دفتر جنگل‌داری، نماینده دانشگاه و  مدیران کل منابع طبیعی چهارگانه شمال درباره موضوعات طرح جایگزین به صحبت پرداختند.

دسته بندی :

بدون دیدگاه

تعداد نظرات در انتظار تائيد : 2

نظر شما در مورد این اثر چیست دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید .