امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳| ۰۲:۴۱:۵۱

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

شما اینجا هستید |

صفحه اصلی » عمومی » عملیات کربلای ۵ موثرترین عملیات برای کرنش نظام سلطه در برابر اراده رزمندگان اسلام بود

دی ۱۹, ۱۳۹۹ تاریخ انتشار

adminنویسنده

4878کد مطلب

217تعداد نمایش

بدون دیدگاهتعداد نظرات

عملیات کربلای ۵ موثرترین عملیات برای کرنش نظام سلطه در برابر اراده رزمندگان اسلام بود

به گزارش شیرگاه خبر ،اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران به مناسبت سالروز عملیات کربلای ۵ بیانیه‌ای صادر کرد. در ابتدای این بیانیه آمده است: عملیات غرورانگیز و پیروزمند کربلای ۵ که ۱۴ روز پس از عملیات کربلای ۴، در بامداد ۱۹ دی ۱۳۶۵ در منطقه شلمچه و شرق بصره انجام شد، نزدیک به ۵۰ روز به طول انجامید. این عملیات که به منهدم شدن ماشین جنگی عراق منجر شد با فشار‌های آمریکا، قطعنامه ۵۹۸ که تا...

به گزارش شیرگاه خبر ،اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران به مناسبت سالروز عملیات کربلای ۵ بیانیه‌ای صادر کرد.

در ابتدای این بیانیه آمده است: عملیات غرورانگیز و پیروزمند کربلای ۵ که ۱۴ روز پس از عملیات کربلای ۴، در بامداد ۱۹ دی ۱۳۶۵ در منطقه شلمچه و شرق بصره انجام شد، نزدیک به ۵۰ روز به طول انجامید.

این عملیات که به منهدم شدن ماشین جنگی عراق منجر شد با فشار‌های آمریکا، قطعنامه ۵۹۸ که تا حدودی به خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران نزدیک شده بود صادر شد و برای اولین بار پس از شروع جنگ تحمیلی، شورای امنیت سازمان ملل به وجود جنگ در این منطقه اعتراف کرد.

این عملیات که به اذعان بسیاری از فرماندهان جنگ، موثرترین عملیات بر سرنوشت جنگ بود، یکی از بزرگترین و شگفت‌انگیزترین عملیات‌های تاریخ هشت ساله جنگ تحمیلی است که با رمز یا زهرا (س) توسط سپاه پاسداران و با هدف وارد کردن ضربات نظامی تعیین کننده، انهدام قوای دشمن و نزدیک شدن به شهر راهبردی بصره در منطقه‌ای به عرض ۱۰ تا ۱۳ کیلومتر و عمق ۱۲ تا ۱۵ کیلومتر طراحی و اجرا شد.

در این عملیات مجموعا ۲۱۵ هزار نفر در قالب ۱۶ لشکر و ۸ تیپ مستقل به استعداد ۲۲۰ گردان هجومی و ۴۵ گردان توپخانه در ۳ قرارگاه تاکتیکی کربلا، نجف و قدس بکارگیری و سازماندهی شدند.

لشکر ۲۵ کربلا که به عنوان یکی از لشکر‌های خط شکن تا قبل از عملیات کربلای ۴ در عملیات‌های مختلف شرکت و موفقیت‌های فراوانی را کسب کرده بود در پی عدم الفتح عملیات کربلای ۴، بخشی از کیفی‌ترین نیرو‌های خود را از دست داد.

از این رو در بحث‌های پیش از عملیات کربلای ۵، این یگان به عنوان یگان دنبال کننده پشتیبان لشکر ۴۱ ثارالله تعیین شد و مأموریت یافت پس از تأمین سرپل توسط لشکر ۴۱ ثارالله، در غرب کانال ماهی از این لشکر عبور کند و ضمن تصرف سرپل به سمت چپ گسترش یابد.

اما فرمانده کل سپاه که کلیه موفقیت عملیات کربلای ۵ را در تصرف نوک کانال ماهی می‌دانست، در آخرین لحظات قبل از عملیات اصلی مأموریت این لشکر را تغییر داد و مأموریت جدید لشکر ۲۵ کربلا اولویت دادن به پیشروی در حاشیه غرب کانال ماهی و الحاق با لشکر ۳۱ ثارالله اعلام شد.

لشکر ۲۵ کربلا که تا قبل از عملیات کربلای ۴ در چهار تیپ سازماندهی شده بود، اما در جریان این عملیات تیپ یک با شهادت ۳ فرمانده گردان، جراحت چند فرمانده و معاون گردان، شهادت تعداد فراوانی از کادر عملیاتی گردان‌ها (فرمانده دسته و گروهان و معاونان آنها) و نیرو‌های بسیجی متحمل خسارات و تلفات عمده‌ای شد؛ در عملیات کربلای ۵ با ۳ تیپ و ۱۶ گردان به میدان نبرد با دشمن رفت.

تیپ ۳ شامل ۵ گردان مسلم یک و دو، گردان مالک، گردان صاحب الزمان یک و دو بود، تیپ ۴ دارای ۶ گردان شامل گردان امام حسن یک و دو؛ گردان امام حسین یک و دو و گردان امام موسی بن جعفر یک و دو و نهایتا تیپ ۲ شامل ۵ گردان امام محمدباقر یک و دو، گردن حمزه یک و دو و گردان ویژه شهدا بود.

در این عملیات بیشترین سرداران و فرماندهان مازندرانی به شهادت رسیدند و نزدیک به ۵۰ شهید تقدیم شد و ماموریت لشکر ویژه ۲۵ کربلا که تحت امر قرارگاه کربلا قرار داشت پس از دستیابی به تمام اهداف عملیاتی به پایان رسید.

اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران در سالروز این عملیات بزرگ، یاد و خاطره شهدای عملیات کربلای ۵ را گرامی می‌دارد.

دسته بندی :

بدون دیدگاه

تعداد نظرات در انتظار تائيد : 2

نظر شما در مورد این اثر چیست دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید .