امروز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳| ۰۲:۰۵:۱۱

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

شما اینجا هستید |

صفحه اصلی » سراسر استان » هوش مصنوعی چیست و در زندگی بشر چه تاثیراتی می گذارد

فروردین ۲۳, ۱۴۰۳ تاریخ انتشار

adminنویسنده

10096کد مطلب

26تعداد نمایش

بدون دیدگاهتعداد نظرات

هوش مصنوعی چیست و در زندگی بشر چه تاثیراتی می گذارد

هوش مصنوعی چیست و در زندگی بشر چه تاثیراتی می گذارد

به گزارش شیرگاه خبر ،هوش مصنوعی شبیه سازی فرایندهای هوش انسانی توسط ماشین ها به ویژه سیستم های کامپیوتری است.  به طور کلی سیستم های هوش مصنوعی با دریافت مقادیر زیادی از داده های آموزشی برچسب گذاری شده و تجزیه و تحلیل آنها برای استفاده  در پیشبینی وضعیت  آینده به کار می روند .بدین گونه که یک ربات چت که با نمونه هایی از متن تغذیه می شود ، می تواند یاد بگیرد که با افراد تبادلات واقعی ایجاد کند...

به گزارش شیرگاه خبر ،هوش مصنوعی شبیه سازی فرایندهای هوش انسانی توسط ماشین ها به ویژه سیستم های کامپیوتری است.  به طور کلی سیستم های هوش مصنوعی با دریافت مقادیر زیادی از داده های آموزشی برچسب گذاری شده و تجزیه و تحلیل آنها برای استفاده  در پیشبینی وضعیت  آینده به کار می روند .بدین گونه که یک ربات چت که با نمونه هایی از متن تغذیه می شود ، می تواند یاد بگیرد که با افراد تبادلات واقعی ایجاد کند ، یا یک ابزار تشخیص تصویر میتواند با مرور میلیون ها مثال،  شناسایی و توصیف اشیا در تصاویر را بیاموزد . تکنیک های جدید هوش مصنوعی که به سرعت در حال بهبود هستند می توانند متن ، تصاویر و موسیقی واقعی را خلق کنند. هوش  مصنوعی یک زمینه جدید است و میتواند انسانها را در چند مهارت خاص شکست دهد. اما اعتقاد براین است که در آینده نزدیک در تمام کارها انسان را مغلوب می کند و بدون شک پیامدهای مثبت و منفی در بر خواهد داشت.

 

رشد هوش مصنوعی:

قبل از کاوش در مورد آینده ی هوش مصنوعی ابتدا باید بدانیم که هوش مصنوعی چیست و در حال حاضر کجاست؟

هوش مصنوعی توانایی ماشین ها و ربات های کنترل شده توسط کامپیوتر است که برای انجام وظایفی استفاده می شوند که با هوشمندی مرتبط هستند. هوش مصنوعی شاخه ای از علم کامپیوتر است که هدف آن ایجاد ماشینهای هوشمند برای بازسازی رفتارهای انسانی می باشد. چندین دهه است که این مقوله هم ترس و هم هیجان را در انسانها برمی انگیزد. عبارت هوش مصنوعی اولین بار در دهه ۱۹۵۰ مورد استفاده قرار گرفت . حتی اگر ایده ی ماشین های فکری قرن ها قدمت داشته باشد از آن زمان تاکنون فناوری هوش مصنوعی به جهات مختلفی پیشرفت کرده است .

هوش مصنوعی در هر زمینه ای کاربرد دارد که ما به چند نمونه ار آنها اشاره ای خواهیم داشت.

بیشتربخوانید:

پژوهشگاه رویان با استفاده از هوش مصنوعی برای درمان ناباروری ورود کرد

 

 

 

هوش مصنوعی در صنایع بهداشت :

هندوستان ۷/۱۷ درصد از کل تولیدات جهان را به خود اختصاص داده است که بعد از چین آن را به دومین کشور بزرگ از نظر توسعه تبدیل کرده است. اما همه ی شهروندان این کشور به امکانات بهداشتی و درمانی دسترسی ندارند و این به دلیل کمبود پزشکان واجد شرایط و همینطور زیرساخت های ناکافی و سایر عوامل می باشد. در این  مورد هوش مصنوعی می تواند بدون نیاز به رفتن نزد پزشک یا بیمارستان بر اساس علائم و تاریخچه پزشکی فرد و تجزیه و تحلیل وضعیت او به راحتی بیماری و یا سلامت وی را تشخیص دهد.

با نظارت و قابلیت های تشخیصی بهتر هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که بخش مراقبت های بهداشتی را به شدت تغییر دهد. هوش مصنوعی ممکن به موسسات پزشکی و مراکز مراقبت بهداشتی کمک کند تا عملکرد بهتری داشته باشند و هزینه های عملیاتی را کاهش داده و در هزینه ها صرفه جویی کنند . پتانسیل استفاده از این برنامه برای رژیم های دارویی،  برنامه های درمانی شخصی سازی شده و همچنین افزایش دسترسی ارائه دهنده به داده ها از چندین موسسه پزشکی تنها چند گزینه است که زندگی را تغییر خواهند داد.

 

هوش مصنوعی در آموزش:

پیشرفت یک کشور را سطح تحصیلات جوانان آن کشور تعیین میکند . امروزه شاهد تعداد زیادی از دوره های هوش مصنوعی هستیم و با وجود هوش مصنوعی مدارس امروزی در آینده تغییر خواهند کرد. این امر باعث می شود دانش آموزان بیشتر بدرخشند و مهارت های بهتری بیاموزند وآموزش صحیح تر قطعا افراد و ملت ها را تقویت میکند همانطور که آموزش ناصحیح می تواند عواقب فاجعه باری در بر داشته باشد.

 

هوش مصنوعی در زمینه امور مالی:

وضعیت اقتصادی و مالی هر کشوری به طور مستقیم با رشد آن مرتبط است ، از آنجایی که عملا هوش مصنوعی در هر صنعتی بسیار قوی است،  برای بهبود سلامت اقتصاد یک کشور دارای اهمیت بسیار زیادی است. در حال حاضر الگوریتم هوش مصنوعی  در مدیریت صندوق های سهام به کار گرفته شده است . هنگام تعیین رویکرد اولیه برای رسیدگی به وجوه یک رویکرد ، سیستم هوش مصنوعی می تواند تعداد زیادی متغیر را در نظر بگیرد ، که این امر از یک ناظر انسانی پیشی خواهد گرفت.

هوش مصنوعی به راحتی قابل توسعه ی سازگاری و اعمال در بسیاری از فرآیندهای تجاری است. وقتی به یاد بیاوریم که هوش مصنوعی فقط یک برنامه کامپیوتری است،  ممکن است شروع به درک استفاده احتمالی از فناوری کنیم . به دلیل توانایی آن در ارائه اطلاعات به مشاغلی که قبلا فاقد آن بودند هوش مصنوعی در مقیاس بزرگی مورد استفاده قرار می گیرد.

صنایع تولیدی دیگر نیازی به نیروی کار ماهر نخواهند داشت،  زیرا ربات ها و فناوری جایگزین آنها خواهند شد. در دنیای مالی تاکتیک های مبتنی بر هوش مصنوعی قرار است تجارت سنتی و فعالیت های سرمایه گذاری را مختل کند. ممکن است برای سازمان های مدیریت صندوقی که نمی توانند چنین امکاناتی را فراهم کنند فاجعه بار باشد زیرا این انتخاب ها به سرعت و سریع انجام می شود و رقابت در هر زمان پر تنش خواهد بود.

بیشتربخوانید:

تشخیص زود هنگام یک بیماری مرگبار با هوش مصنوعی

 

هوش مصنوعی و حریم خصوصی :

امروزه با گسترش تحقیقات در حوزه هوش مصنوعی و استفاده از ابزار هوشمند،  شاهد این موضوع هستیم که در محیط های مختلف میتوان فعالیت ها و عملکردهای افراد را کاملا تحت کنترل قرار داد. با استفاده از الگوریتم هوش مصنوعی فعالیت های آنلاین افراد و همینطور کسب و کار آنها مورد بررسی قرار میگیرد و یا میتوان به دوربین های مدار بسته در مراکزعمومی اشاره کرد که تمامی فعالیت های افراد را ثبت می کند . این گزینه میتواند در مورد افراد خاطی کاربرد داشته باشد  ،اما با اینحال بسیاری از افراد بر این باورند که زیر نظر داشتن رفتار و عملکرد دیگران باعث از بین رفتن حریم خصوصی آنها می شود.

 

هوش مصنوعی در حمل و نقل :

اگر فکر میکنید که وسایل نقلیه خودران در آینده وارد بازار می شوند لازم است دوباره فکر کنید،  زیرا خودروهای هوشمند در حال حاضر وارد بازار شده اند . در سال ۲۰۱۵ تنها ۸ درصد از خودروها و سایر وسایل نقلیه دارای فناوری های مبتنی بر هوش مصنوعی بودند ، اما پیشبینی می شود تا سال ۲۰۲۵ این درصد به ۱۰۹ برسد. در حال حاضر خودروهایی در صنعت خودرو سازی رایج هستند که دارای سیستم های پیشبینی هستند که به طور قابل اعتمادی رانندگان را از خرابی احتمالی  قطعات یدکی،  دستورالعمل های مسیریابی ،  روش های اضطراری ، پیشگیری از بلایا و موارد دیگر مطلع می کنند. این فرایند به سرعت پیشروی خواهد کرد.

 

هوش مصنوعی و تبلیغات:

با روش های پیشرفته هوش مصنوعی ، روال تبلیغات و بازاریابی در شرکت ها و سازمان ها تغییرات به سزایی خواهد داشت . در حال حاضر ابزارهای هوشمند با شناسایی الگوهای آماری داده ها،  تاثیرات بسیار خوبی در کسب و کار به وجود آورده اند. با استفاده از این ابزار میتوان مشتریان بالقوه را شناسایی کرد و همینطور با تولید محتواهای جذاب  خوانندگان این مطالب را به مشتریان ثابت خود تبدیل کرد. امروزه بسیاری از شرکت ها و سازمان ها  از قابلیت ” چت بات ” برخوردار هستند . این قابلیت به این صورت است که مشتریان میتوانند تمامی سوالات خود را در مورد محصولات و یا عملکرد یک شرکت یا سازمان بپرسند و در اسرع وقت پاسخ خود را دریافت کنند. به صورت کلی هوش مصنوعی به مدیران و صاحبان مشاغل کمک میکند تا با شانسایی مشتریان و نوع تقاضای آنها خدمات بهتری را به آنها ارائه کنند و با این روش از رقیبان خود پیشی بگیرند.

 

تاثیر هوش مصنوعی:

بهره وری از هوش مصنوعی می تواند محل کار ما را تقویت کند که با توانمند سازی افراد برای انجام کارهای بیشتر، نفع بیشتری حاصل شود . از آنجایی که در آینده هوش مصنوعی جایگزین وظایف خسته کننده یا خطرناک می شود،  نیروهای انسانی آزاد می شوند تا روی کارهایی که در آن صلاحیت دارند ، مانند کارهایی که نیاز به خلاقیت و همدلی دارند تمرکز کنند. افرادی که در مشاغل ارزشمندتر استخدام می شوند شادتر و راضی تر می باشند.

 

باورهای نادرست در مورد هوش مصنوعی پیشرفته:

_ یادگیری عمیق ، یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی همه یکسان هستند.

_ همه ی سیستم های هوش مصنوعی ” جعبه سیاه ” هستند در حالی که درک سیستم های غیر هوش مصنوعی بسیار آسان تر است .

_ داده هایی که سیستم های هوش مصنوعی برای یادگیری استفاده میکنند ، میزان مفید بودن آنها را تعیین می کند.

_ سیستم های هوش مصنوعی اساسا بی عدالت هستند.

_ هوش مصنوعی جایگزین کار انسان خواهد شد . هوش مصنوعی بیشتر شبیه انسان می شود.

 

هوش مصنوعی و مشاغل آینده:

اگر فکر میکنید که هوش مصنوعی چگونه آینده را تغییر می دهد،  آیا می دانید که ربات ها احتمالا برای کار کردن به جای شما نمی آیند ، حداقل هنوز خیر،  بنابراین می توانید برخی از نگرانی های خود را برطرف کنید. با توجه به نحوه ارائه هوش مصنوعی در رسانه ها ، به ویژه در برخی از فیلم های علمی ، تخیلی مورد علاقه ما ، بدیهی است که توسعه این فناوری،  نگرانی هایی را در مورد احتمال این که روزی انسان ها در محل کار بیکار شوند را افزایش دهد.  از این گذشته بسیاری از مشاغل که قبلا توسط دستان انسان انجام می شد،  با پیشرفت فناوری مکانیزه شده اند.

 

 

اهمیت هوش مصنوعی در زندگی انسانها :

چرا هوش مصنوعی مهم است ؟ هوش مصنوعی به دلیل پتانسیل آن برای تغییر نحوه زندگی و کار ما مهم است . این به طور موثر در تجارت  برای خودکار کردن وظایف انجام شده توسط انسان ، از جمله خدمات مشتری ، تولید نیرو ،  تشخیص تقلب و کنترل کیفیت استفاده می شود . در تعدادی از زمینه ها هوش مصنوعی می تواند وظایف را بسیار بهتر از انسانها انجام دهد، به ویژه هنگامی که صحبت از وظایف تکراری و جزئیات محور می شود،  مانند تجزیه و تحلیل تعداد زیادی از اسناد قانونی برای اطمینان از پر شدن صحیح فیلدهای مربوطه ، ابزارهای هوش مصنوعی اغلب کارها را به سرعت و با خطاهای نسبتا کمی تکمیل می کند .

در واقع پیشرفت در تکنیک های هوش مصنوعی نه تنها به افزایش کارایی کمک کرده است ، بلکه برای برخی از شرکت های بزرگتر ، دری را به روی  فرصت های تجاری جدید باز کرده است. به عنوان مثال قبل از موج فعلی هوش مصنوعی ، تصور استفاده از نرم افزار کامپیوتری برای اتصال مسافران به تاکسی ها سخت بود،  اما “اوبر” با انجام اینکار تبدیل به یک شرکت قوی شد.

در آخر، منطقی است که نگران باشیم توسعه رایانه های هوشمند ممکن است آغاز پایانی برای اشتغالی باشد که ما می شناسیم. اما خیر .

مشاغل همچنان برای همه ی شما وجود خواهد داشت . این پاسخ اساسی به آینده هوش مصنوعی است.

 

دسته بندی :

بدون دیدگاه

تعداد نظرات در انتظار تائيد : 2

نظر شما در مورد این اثر چیست دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید .