امروز جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳| ۲۳:۱۹:۱۵

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

شما اینجا هستید |

صفحه اصلی » عمومی » افزایش پایداری شبکه گاز مازندران در برابر سرمای زمستانی

دی ۱۲, ۱۳۹۹ تاریخ انتشار

adminنویسنده

4707کد مطلب

250تعداد نمایش

بدون دیدگاهتعداد نظرات

افزایش پایداری شبکه گاز مازندران در برابر سرمای زمستانی

افزایش پایداری شبکه گاز مازندران در برابر سرمای زمستانی

به گزارش شیرگاه خبر ،میزان مصرف گاز استان به طور میانگین ۲۸ تا ۳۰ میلیون متر مکعب است ولی سوابق نشان می دهد افزایش مصرف حتی در کف ۳۰ میلیون متر مکعب نیز همواره استان را با مشکل مواجه می کرد ، ولی بهره برداری از خط لوله دامغان – ساری – نکاء در دولت دوازدهم سبب شد تا این مشکل برطرف و شبکه در برابر سرما و یخبندان مقاوم شود. آخرین بار بهمن ماه سال گذشته افزایش مصرف گاز...

به گزارش شیرگاه خبر ،میزان مصرف گاز استان به طور میانگین ۲۸ تا ۳۰ میلیون متر مکعب است ولی سوابق نشان می دهد افزایش مصرف حتی در کف ۳۰ میلیون متر مکعب نیز همواره استان را با مشکل مواجه می کرد ، ولی بهره برداری از خط لوله دامغان – ساری – نکاء در دولت دوازدهم سبب شد تا این مشکل برطرف و شبکه در برابر سرما و یخبندان مقاوم شود.

آخرین بار بهمن ماه سال گذشته افزایش مصرف گاز استان به ۳۲ میلیون متر مکعب سبب شده بود تا فشار شبکه در برخی مناطق با افت مواجه شود ، ولی امسال نخستین تجربه زمستانی پایداری بیشتر را نشان می دهد در حالی که میزان مصرف نسبت به سال گذشته دستکم ۲ میلیون متر مکعب افزایش داشت.

شهروندان مازندرانی تا سال ۹۶ و پیش از افتتاح خط لوله ۴۲ اینچ دامغان – ساری – نکا همواره در  فصل سرما شاهد قطعی و افت فشار گاز بودند. این خط لوله که مرداد ماه سال ۹۶ افتتاح شد ، گاز عسلویه را به مازندران رساند و این استان را نسبت به گاز ترکمنستان بی نیاز کرد.

خط  لوله گاز دامغان – نکاء سال ۸۶ به زمین زده شد ولی تا پیش از سال ۹۳ تنها ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت. این خط لوله پس از تکرار بدعهده ترکمنستان در تامین گاز مورد نیاز به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفت و تکمیل شد و مرداد ماه ۹۶ مورد بهره برداری قرار گرفت.

با این که پس از افتتاح این خط لوله گازرسانی به مناطق ییلاقی و کوهستانی مازندران هم مورد توجه قرار گرفت و تاکنون به تعداد زیادی از روستاها گازرسانی شده است و از سوی دیگر بر تعداد مشترکان غیرخانگی در استان هم افزوده شده است ، ولی قطعی گاز هر ساله کاهش یافته تا این که امسال نخستین تجربه سرمای زمستانی نشان داده است که شبکه گازی استان به پایداری لازم دست یافته است.

سرپرست شرکت گاز مازندران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : با کاهش محسوس دمای هوا طی هفته اخیر متوسط مصرف روزانه گاز در استان به حدود ۳۴میلیون متر مکعب رسید که حدود چهار تا ۶ میلیون متر مکعب بیشتر نسبت به دیگر روزهای سال بوده است.

حمزه امیر تیموری با بیان این که طی یک هفته اخیر ۲۳۶ میلیون متر مکعب در استان مازندران گاز مصرف شده است ، افزود : اگر چه مصرف گاز استان از متوسط ۲۸تا ۳۰ میلیون متر مکعب در هفته اخیر به صورت محسوسی بالا رفته است ، اما طبق بررسی های صورت گرفته از سوی مردم همکاری های خوبی انجام گرفته است.
وی با بیان این که طبق بررسی های صورت گرفته بیش از ۸۰ درصد ادارات در مدیریت مصرف گاز همکاری داشتند ، ادامه داد : طرح پایش مصرف گاز ادارات دولتی استان با هدف مصرف بهینه و ایمن گاز تا همچنان ادامه خواهد داشت.
امیرتیموری ضمن قدردانی از همکاری و مشارکت همه مشترکان خانگی ،ادارات و صنایع استان ، از تمام ادارات و سازمان های دولتی درخواست کرد تا با اتخاذ تدابیر مناسب در مصرف گاز طبیعی طی سه ماه پایانی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته صرفه جویی کنند.
وی گفت : واحدهای نظارتی شرکت گاز نیز به صورت سرزده از ادارات جهت رعایت و دمای استاندارد ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتیگراد کنترل می کنند.
سرپرست شرکت گاز مازندران با بیان این نکته که در یک هفته اخیر برای کاهش احتمالی افت فشار گاز مشترکان خانگی ،گاز نیروگاه نکا و تعدادی از صنایع پرمصرف در شهرهای آمل، بابل، قائم شهر، بابلسر و نور قطع شده بود، ادامه داد : در این مدت همچنین گاز طبیعی تعدادی از صنایع پر مصرف نیز قطع شده بود.
داده های هواشناسی مازندران نشان می دهد که دمای هوا در مناطق مختلف مازندران طی یک هفته اخیر به صورت محسوس و حتی فراتر از پیش بینی ها  کاهش یافت ، یعنی دمای هوا در مناطق کوهستانی از جمله بلده نور به حدود ۱۹ درجه زیر صفر ، کجور ۱۵ درجه زیر صفر رسید. سیاه بیشه هم دمای منفی ۱۱ درجه رسید. آلاشت دمای تقریبی ۱۰ درجه زیر صفر را تجربه کرد و کیاسر هم با دمای ۷ درجه زیر صفر و  پل سفید هم ۳.۵ درجه زیر صفر را ثبت کرده است.
سرپرست شرکت گاز مازندران به دوگانه سوز شدن واحد های مختلف استان نیز اشاره کرد و توضیح داد: برخی از واحدهای سطح استان مجهز به سامانه سوخت دوگانه هستند .
وی تاکید کرد: الزاماً باید همه واحدهای تولیدی، مرغداری ها و بیمارستان ها به سامانه سوخت دوم مجهز باشند در غیر این صورت در زمان افت فشار گاز، متحمل خسارت خواهند شد.
امیر تیموری بر لزوم مدیریت مصرف گاز طبیعی در فصل سرد با توجه به برخورداری ۹۷.۵ درصدی جمعیت استان از گاز طبیعی تاکید کرد و بیان داشت:  ضریب برخورداری جمعیت شهری مازندران از گاز طبیعی ۹۹.۵ درصد و جمعیت روستایی ۹۴.۵درصد است.
طبق آمار از سه هزار و ۶۱۳ روستای مازندران تا کنون ۲هزار و ۳۰۸ روستا گازرسانی شده و عملیات گازرسانی به ۲۵۲ روستا نیز در دست اجرا است.
شرکت گاز استان مازندران دارای یک میلیون و ۵۶۰ هزار خانوار در بخش های خانگی، تجاری و صنعتی است.

دسته بندی :

بدون دیدگاه

تعداد نظرات در انتظار تائيد : 2

نظر شما در مورد این اثر چیست دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید .